Vytvořte si abecední rejstřík

writer.png Zejména v případě delších prací a dokumentů je často nutné uvést na jejich konci rejstřík, a to jmenný, místní nebo zcela originální. Právě způsob vytváření rejstříků v OpenOffice.org Writeru si ukážeme v tomto článku na příkladu abecedního rejstříku.  

Vytváření rejstříků úzce souvisí s vytvářením obsahu dokumentu. Jak vytvořit obsah dokumentu, jsme si ukázali v článku Vytváříme obsah dokumentu.

Typy rejstříků

Rejstříků obecně existuje více typů, Writer definuje následující typy. V první řadě se jedná o klasický obsah dokumentu, který je technicky vzato také rejstříkem. Dále je to abecední rejstřík, seznam ilustrací a seznam tabulek, seznam použité literatury, tabulky objektů a uživatelem definovaný rejstřík. Rejstřík se do dokumentu vkládá pomocí nabídky Vložit | Rejstříky a tabulky | Rejstříky a tabulky. V článku se nebudeme zabývat rejstříkem typu Obsah, protože této problematice jsme se již věnovali, a zaměříme se na abecední rejstřík.

Typ nastavte na Abecední rejstříkTyp nastavte na Abecední rejstřík

Abecední rejstřík

Abecední rejstřík je seznam klíčových slov s uvedením stran, kde se vyskytují. Pokud podle výše uvedené instrukce vložíte rejstřík, získáte pouze nadpis – žádný rejstřík se „sám“ nevytvoří. Hlavním úkolem autora (případně editora) je zařadit do rejstříku „ty správné výrazy“. Je to práce obtížná, neboť by se v tomto seznamu měly nacházet výrazy klíčové a takové, které čtenář často hledá.

Výraz se do rejstříku vkládá prostřednictvím volby Vložit | Rejstříky a tabulky | Položka. Než tento příkaz vyvoláte, je vhodné si vkládaný výraz označit, jak vidíte na obrázku, a to buď celý, nebo – pokud je to možné – jen část, kterou lze chápat jako první pád.

Vložení položky do rejstříkuVložení položky do rejstříku

V zobrazeném okně vyberte z horního seznamu rejstřík, do něhož budete výraz vkládat. Rejstříků totiž může v jednom dokumentu existovat více. Položka rejstříku by tedy měla být výraz v prvním pádě. Zajímavou volbou může být příznak Hlavní položka. Obvykle se jedná o zvýraznění místa, kde se vkládaný výraz nachází poprvé a je zde vysvětlen. Takové číslo stránky tedy bude zvýrazněno.

Okno pro vkládání položky automaticky nezmizí, je třeba stisknout tlačítko Zavřít. Můžete totiž místo, kde se pojem nachází, do rejstříku vložit také pod jinou položkou. V našem případě byste mohli použít např. výraz „seznam“ nebo „tabulka“. Odkazovaly by na stejné místo jako položka „rejstřík“.

Položka Použít na všechny podobné texty vám ušetří mnoho práce, ale je také do jisté míry riziková. Do rejstříku vloží nejen konkrétní místo, kde se vyskytuje vámi vkládaný pojem, ale také všechny jeho další výskyty. Dokonce si můžete zvolit, zda rozlišovat velikost počátečních písmen a zda vkládat jen celá slova. Ignoruje se text v nadpisech, patičkách, rámcích a popiskách objektů. Můžete si tak rejstřík vylepšit, nebo také zničit, protože ne každý výskyt výrazu je nutné uvádět v rejstříku – proto jednejte opatrně.

Vložení podobných výrazů do rejstříkuVložení podobných výrazů do rejstříku

Máme tedy vloženu položku a volitelně také všechny její výskyty. Pokud jste rejstřík nevložili, učiňte tak pomocí Vložit | Rejstříky a tabulky | Rejstříky a tabulky. Pokud jste jej již vložili, klepněte na plochu rejstříku pravým tlačítkem myši a zvolte položku Aktualizovat rejstřík/tabulku. Výsledkem bude rejstřík obsahující výraz „rejstřík“ a číslo strany.

Členění rejstříku

Výskyt výrazu lze do rejstříku vložit nejen jako obyčejnou položku, ale také jako součást stromové struktury. Výraz totiž může být výrazem nadřazeným jiným pojmům, či naopak jeden z podřízených. Ty se zobrazují ve stromové struktuře. V případě výrazu „rejstřík“ (nadřazený) by podřízené výrazy mohly být „abecední“, „jmenný“, „uživatelský“ apod. Zobrazte si tedy okno pro vložení položky (Vložit | Rejstříky a tabulky | Položka), nejlépe si předtím označte výraz „abecední“. Do kolonky První klíč vložte nadřazený výraz, tedy „rejstřík“. Poprvé je nutné jej napsat, v dalších případech již bude v seznamu. Stiskněte tlačítko Vložit a následně Zavřít.

Vytváření struktury rejstříkuVytváření struktury rejstříku

Nastavení vzhledu rejstříku

Přesuňte se na ploch rejstříku, stiskněte pravé tlačítko myši a zvolte položku Upravit rejstřík/tabulku. Ujistěte se, že máte aktivní volbu Sloučit stejné položky – pokud ne, bude v rejstříku zobrazen každý výskyt výrazu zvlášť, což bude v případě rozsáhlé práce zcela nevhodné a nepoužitelné. Pokud je vše v pořádku, stiskněte tlačítko OK, rejstřík by se měl v pořádku zobrazit – obsahuje nadřazený pojem „rejstřík“ a jemu podřízený pojem „abecední“, oba s číslem stránky, kde se vyskytují. Podobným způsobem lze doplnit další (podřízené) položky.

Nastavení vzhledu rejstříkuNastavení vzhledu rejstříku

V nastavení rejstříku lze velmi kreativně určit, jak se budou položky zobrazovat, zda se budou čísla stránek slučovat, vypisovat všechny, nebo v intervalu. Vhodnou kombinací lze dosáhnout prakticky jakéhokoli typu rejstříku, a to třeba i sázeného do sloupců (karta Sloupce). Po jakékoliv změně je nutné rejstřík ručně aktualizovat.

Výsledný abecední rejstřík (ukázka)Výsledný abecední rejstřík (ukázka)

_MA_LE_JNP_TEXT
(Jako ve škole) Průměr: 1,50 | Hodnotilo: 14
 

Komentáře

user avatar Ivan Tuša
Odpovědět
Vytvořte si abecední rejstřík
13. 03. 2015, 13:31:13
Může mi někdo poradit, jak v právě založeném dokumentu ve Wordu se zapisovaná slova - slovíčka budou řadit dle abecedy ? Před časem mi to zakládal jeden technik, ale teď už se s ním nestýkám. Půjde o slovník. Jde to poradit na dálku ?
Děkuji it
user avatar neutr
Odpovědět
Vytvořte si abecední rejstřík
14. 03. 2015, 04:46:23
To lze udělat poměrně snadno ale...
Jeszli máte na mysli skutečně MS Word tak jste na špatné adrese. Mělo by se tu hovořit o Writeru který lze uložit do formátu Wordu. Správně položený dotaz tedy zní : Jak vytvořit abecední rejstřík slovíček v programu Writer.

K tomu existuje bohatá nápověda zejména v LibreOffice. Článek je z roku 2008 kdy existovalo pouze jediné OpenOffice.

Nicméně dotaz je nový - proto odpovím. Jedná se o téma rejstříky, tabulky a podobné věci. Typicky je potřebné aby v obsahu něco bylo. Takže do prázdného dokumentu je nesmyslné vkládat rejstřík. Rejstříky je tedy možné vytvářet jen u termínů, které v konkrétní práci existují. Nikoliv opačně.

Postup vytváření položek (rejstříkové soubory) je popsán v nápovědě dobře a stejně tak vytvoření rejstříku (Formát, umístění ap,).

Lze vytvářet i rejstříky přes více dokumentů. To se dělá pomocí sekcí. Takže je možné vytvořit i specializovaný slovník (například firemní) kde bude souhrn termínů s jejich výskytem napříč určitým typem firemní dokumentace. To už je celkem nezávislý rejstřík s podobou spíše slovníku.

Pokud to není odpověď kterou jste hledal obraťte se na fórum uživatelů a dotaz zadejte do sekce Writer.

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Vlastimil Ott

Vlastimil Ott

Učím lidi pracovat s počítači, připravuji online <a href="http://www.zlatywordpress.cz" title="Školení WordPressu na webu">vzdělávací kurz Zlatý WordPress</a>, stáhněte si knihu zdarma!

 
 
 
woo jaw demo hz