OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?

lo_inkscape.png Ačkoliv jsou programy OpenOffice a LibreOffice všestrannými pomocníky, pomáhající uživatelům v produkční kancelářské práci, je třeba mít na paměti, že nemohou zvládnout vše a nejlépe. Podívejme se, jak si tyto programy povedou v oblasti vektorové grafiky v porovnání se známým programem Inkscape.  

Před dvěma týdny jsme se zběžně podívali na srovnání modulu Writer se sazebním programem Scribus. Řekli jsme si, že sáhnout po profesionálním DTP programu není vždy všelék a že je třeba používat software pro práci, pro kterou byl vytvořen.

Velmi podobně to platí i v případě grafiky, v tomto případě vektorové.

OpenOffice/LibreOffice Draw…

Modul DRAW má – a vždycky měl – velmi dobrou podporu pro vektorové kreslení. Podporuje nejrůznější vektorové formáty jako *.eps, *.svg či kompozitní formát *.wmf a další. LibreOffice mimochodem podporuje i formát CorelDRAW, *.cdr. V modulech Draw a Impress lze vytvářet i složitější vektorovou grafiku, kombinovat různé objekty, vyplňovat je nejrůznějšími výplněmi a podobně. Modul Draw můžete využít pro import a následnou úpravu PDF souboru. Přesto je lepší pro různé účely použít specializovanější program.

Modul Draw s několika typickými objekty Modul Draw s několika typickými objekty

Při úvahách, kdy použít a nepoužít Draw, je třeba mít na mysli, že jde o modul kancelářského programu. Znamená to, že jeho uplatnění je v „kancelářských“ podmínkách, na úřadech, ve školách či domácnostech. Tomu odpovídá i uživatelské rozhraní programu. (To se v poslední verzi LibreOffice lehce změnilo.)

Kancelářská grafická práce nevyžaduje přítomnost specializovaných nástrojů a funkcí. To znamená, že specializovanější grafická práce může být v takovém typu programu méně komfortní až obtížná.

Logo OpenOffice vytvořené pomocí Draw Logo OpenOffice vytvořené pomocí Draw

Zároveň to však znamená, že Draw je vybaven lépe právě pro použití v kanceláři.

A co Inkscape?

Jedním z nejznámějších vektorových editorů je bezpochyby Inkscape. Je to přes 10 let vyvíjený svobodný program, který si našel spousty uživatelů napříč spektrem. Používají ho weboví grafici, používá se pro uměleckou činnost i v průmyslu. Samozřejmě má také četná omezení a nelze jej použít na vše.

Příklad použití programu Inkscape (více autorů, GNU GPL, CC BY-SA 3.0) Příklad použití programu Inkscape (více autorů, GNU GPL, CC BY-SA 3.0)

Jak vidíte na obrázku výše, je Inskcape určený spíše pro uměleckou tvorbu než kancelářskou práci. Disponuje nejrůznějšími nástroji, kterými můžete objekty deformovat, lze tu používat spoustu filtrů a efektů, objekty lze uzavírat do ořezových cest, rastrové obrázky vektorizovat atd.

Soubor Draw vs. Inkscape

Podívejme se na několik parametrů a porovnejme na nich vybavenost těchto programů.

Kreslení jednoduchých objektů

Oba programy mají nástroje na kreslení primitivních objektů, které pak lze dále upravovat. V obou programech lze vložit objekty, které disponují táhlem, jímž lze objekt transformovat. Draw jich obsahuje mnohem víc a i jeho knihovna symbolů, které lze vložit, je daleko rozsáhlejší.

Primitivní tvary nakreslené v Inkscapu a Draw Primitivní tvary nakreslené v Inkscapu a Draw

Vyplňování objektů barvami

V Draw je třeba každou výplň speciálně připravit v dialogovém okně. Není to příliš praktické. V tomto okně navíc lze vybírat okrajové barvy výplní jen z předem připravené palety a připravit lze výplně pouze o dvou barvách. Lze použít průhlednost.

Inkscape je v tomto mnohem dál. Umožňuje vytvářet výplně – přechody – o nekonečném množství barev, které lze namíchat až při tvorbě dané výplňové barvy. I přesto se všechny použité výplně v Inkscapu ukládají v dokumentu a lze je v dialogu vyvolat a použít na další objekty. Gradienty lze rovněž upravovat interaktivně tažením (to lze v Draw jen velmi, velmi omezeně).

Vytváření barevných výplní v Inkscapu Vytváření barevných výplní v Inkscapu

Vytváření křivek

Oba programy mají velmi pokročilou práci s křivkami. Především lze používat Beziérovy křivky a pracovat s nimi podle toho. V Inkscapu lze navíc použít křivky B-spline, což je moderní prvek, který se v Inkscapu ukázal jako v jednom z prvních programů a např. CorelDRAW jimi disponoval až později. V Inskcapu lze navíc texty deformovat deformačními nástroji, umísťovat na ně text atd.

Jednoduchá úprava křivek v Draw Jednoduchá úprava křivek v Draw

Psaní textů

Draw disponuje neuvěřitelným arzenálem pro tvorbu a úpravu textů. S textem v Draw je téměř možno zacházet jako ve Writeru. Kromě zarovnávání, odsazování apod. lze přidávat odrážky, text animovat apod. Důležité je, že lze s textem manipulovat jak na základě znaků, tak odstavců – je tak možné např. určovat rozpaly mezi řádky. Dokonce je možné text speciálně vytvarovat pomocí Písmomalby. Skutečně, možnosti formátování textových rámců v Draw jsou neobyčejně rozsáhlé.

V Inkscapu to tak slavné není. Lze určit velikost písma, zarovnání, font a řez, orientaci (psaní vodorovně nebo svisle) – a to je v podstatě vše. Za pozornost stojí pouze funkce přizpůsobení textu na nějakou křivku. Odstavcové úpravy veskrze žádné. V efektech lze sice na text použít nějaké efekty, je možné použít výplňový text atd., ale to je příliš málo.

Ukázka formátovacích možností v Draw Ukázka formátovacích možností v Draw

Práce se stránkami a vrstvami

Oba programy podporují vrstvy. Naprosto zásadní rozdíl je ale v tom, že v Inkscapu se vrstvy chovají jako v každém slušném grafickém programu – to jest, lze je přesouvat. Krom toho je možné je zamykat, zneviditelňovat a dokonce je možné na ně aplikovat režimy prolnutí. V Draw je lze pouze zamykat a zneviditelňovat.

Ovšem pokud jde o stránkování, zde jasně vede Draw. Inkscape je něco jako Adobe Illustrator – je to editor pro jednu stránku. Kdežto Draw (i svým aktuálním vzhledem) jakoby více připomínal CorelDRAW. Je tedy určen pro vícestránkový dokument a stránky lze přesouvat a měnit jejich orientaci.

Podpora rastrové grafiky

Ačkoliv je Inkscape vektorový program, má dobrou podporu pro rastrovou grafiku. Na rastry lze uplatnit celou řadu efektů a lze je i vektorizovat, a to několika způsoby. Nelze však úplně jednoduše a intuitivně upravovat například jejich tonalitu a barevné vyvážení. Od toho slouží filtry, které jsou rozmístěné ve dvou nabídkách, a je třeba je znát, pokud je chce uživatel použít.

V Draw je situace o něco jednodušší, ale také je méně možností úprav. Okamžitě po označení rastrového obrázku lze upravovat jeho tonalitu a aplikovat různé rastrové efekty. Obrázek je možno trasovat, ale ne tak dokonale jako v Inkscapu.

Aplikace efektů na rastry v Inkscapu Aplikace efektů na rastry v Inkscapu

Vytváření organizačních schémat apod.

V Draw se organizační schémata dělají skoro sama. Draw má skvělou podporu pro vytváření objektů tohoto typu. Klíčovým pomocníkem jsou spojnice, které se v Draw chovají velmi inteligentně. Lze vytvářet různé spojnicové body, kterých se spojnice přichytí,  použít lze různé druhy spojnic.

V Inkscapu je to těžší a jen těžko se spojnicím domlouvá, aby dělaly, co mají. Inteligentní chování, například prohnutí, vytváření kolen ve spojnicích, je v Inkscapu zřejmě nerealizovatelné. Program to sám neumí, i když na to má nástroj.

Booleovské operace

V obou programech lze objekty slučovat, provádět průniky a podobně. V Inkscapu je tato funkce samozřejmě mnohem dokonalejší.

3D objekty

Draw má velmi bohatou výbavu pro práci s 3D objekty, která naprosto překvapí i ohromí zároveň. Od programu kancelářského typu byste něco takového vůbec nečekali. Inkscape má velmi, velmi omezenou podporu pro práci s 3D. Existuje v něm sice nástroj pro vytváření 3D objektů, ale nepracuje se s ním lehko a umožňuje vytvářet jen objekty typu krabice. Zbytek se tak dohání různými efekty (stínováním apod.).

Na D objekt, resp. 3D rotační objekt lze v Draw převést prakticky jakýkoliv objekt.

Pochopitelně v obou programech jde pouze o simulace, ale pravda je, že Draw má plnohodnotný engine pro vytváření 3D objektů.

XML

Jelikož jak *.svg, tak *.odf jsou vlastně XML soubory, lze je upravovat jako XML. V Inkscapu je pro tento účel UI.

Závěr

Který program tedy použít?

Pokud plánujete vytvářet několikastránkové soubory (a nechcete použít Scribus), pak Draw. Chcete-li propracovanější nebo uměleckou grafiku, pak Inkscape. Chcete-li objekt nebo objekty použít v dalším modulu OpenOffice/LibreOffice s možností další editace, hodí se vytvářet jej nejprve v Draw.

Autor používá LibreOffice 5.1.2

(Jako ve škole) Průměr: 1.00 | Hodnotilo: 5
 

Komentáře

user avatar Petr Valach
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
27. 04. 2016, 21:43:46
Mám dotaz na čtenáře, používáte někdo Inkscape v produkční práci? Na jaké účely?
user avatar Marv-CZ
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
28. 04. 2016, 14:16:39
Používám ho pro přípravu grafiky na weby, pracuji v něm s podklady, co mi dodávají grafici a občas jim v něm dělám úpravy, které jim třeba nefungují v Corelu. Ale jestli se ptáš na nějaké využití pro tiskovou přípravu, tak to asi nepoužívá nikdo, protože na to není určeno (hlavně co se týče práce s CMYK), zaměřuje se čistě na SVG pro web.
user avatar Pavlus2079
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
29. 04. 2016, 12:40:26
Inkscape používám jak pro tvorbu prvků pro web, tak pro tvorbu grafiky (reklamních materiálů) pro naší firmu. Ale je pravda, že tiskneme na běžné tiskárně, tzn. nemáme to jako opravdovou předtiskovou přípravu. Ale účel plní.
user avatar j-pastierik
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
1. 05. 2016, 15:51:08
Inkscape používam hlavne pri digitalizácii a tvorbe logotypov knižných edícií, exportujem vo formáte EPS a importujem do InDesignu (odtiaľ export pre ofsetovú aj digitálnu tlač). Pretože logotypy sú čiernobiele, nemusím riešiť CMYK.
Pre CMYK používam komerčný Serif DrawPlus X8 (príprava v Inkscape a potom iba úprava farieb do CMYK).
user avatar JirkaZ
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
28. 04. 2016, 10:16:47
Pěkný a přínosný článek. Doplnil bych snad jen informaci, že bohužel přenos dat mezi OO/LO Draw a Inkscape je dost tragédie...

Týká se to jak přenosu pomocí souborů, tak prostřednictvím schránky. Např. vektorový obrázek v Inkscape se při pokusu o přenos do Draw přes schránku změní v množství znaků.

Píšu o situaci v Linuxu (Kubuntu 14.04), možná je to jinde jinak.
user avatar Marek
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
30. 04. 2016, 09:24:23
Mohu se zeptat, přes jaký formát se má přenášet obrázek z OO/LO Draw do OO/LO Writer. Nativní formát *.odg není podporován Writerem a při exportu do jiných vektorových formátů dochází ke ztrátě vlastností prvků.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
30. 04. 2016, 13:00:55
Zkusil jste třeba SVG? Nebo metafile?

ODG soubor můžete vložit jako OLE.
user avatar Marek
Odpovědět
Re:Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
30. 04. 2016, 20:43:32
Ano, zkoušel. Jak píši, dochází k degradaci některých vlastností.
Vkládání OLE objektu je dosti těžkopádné.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Re:Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
30. 04. 2016, 21:36:37
Potvrzuji, kvalita hrozná.
Takže nevím. Radši bych na podporu Writeru pro vektory nesázel.
user avatar Karel Kovářík
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape? export/import
23. 05. 2016, 20:04:59
Není můj postup sice úplně šikovný, ale funguje. Pokud při vkládání chci zachovat kvalitu, exportuji (osobně do BMP) v Draw obrázek o velkých rozměrech (rozuměj velká fyzická šířka a výška) a následně při vkládání do Write ho zmenším na potřebnou velikost,

Vytvořené dokumenty používám k výuce na střední škole, jde tedy o možnost vytisknout (rozdáno žákům) a promítnou na dataprojektoru (při výkladu). S kvalitou výstupu zatím plná spokojenost. Pro jednodušší obrázky a kratší text občas používám Impress, protože pak se grafika používá přímo, bez přenášení mezi programy.
user avatar Marek
Odpovědět
Re:Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape? export/import
13. 06. 2016, 21:07:09
To ale ztratíte výhody vektorové grafiky. Pro pár obrázků v textu to jistě nevadí, ale já mám v textu desítky obrázků a grafů a to by pak dokument dosahoval stovek MB. Navíc rozlišení (přesnost v textu a vektorech) je u bitmapových obrázků stále na nižší úrovni než při použití vektorů. Možná od 600 dpi už by mohl být tiskový výstup srovnatelný s vektorem.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
30. 04. 2016, 13:01:36
Děkuji vám za postřehy a komentáře.
user avatar Michal
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
20. 05. 2016, 19:41:46
Draw není špatný, ale nechápu proč si nepamatuje poslední zvolenou barvu výplně či okraje např. u obdélníků apod. Což u Inscape jde bez problémů. Tudíž je vhodnější Inkscape pro pohodlí. Pořád dokola nastavovat parametry je otrava u aplikace Draw.
user avatar JirkaZ
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
28. 05. 2016, 16:58:27
Proč by si Draw neměl pamatovat zvolenou barvu výplně? Kliknu na obdélník, kliknu na příslušnou zvolenou barvu z palety, kreslím. Při kreslení jakéhokoliv dalšího tvaru (tedy nejen obdélníku) si Draw onu zvolenou barvu pamatuje... Testováno v LibreOffice Draw této verze:

Verze: 5.1.3.2
ID sestavení: 1:5.1.3~rc2-0ubuntu1~trusty1
Vlákna CPU: 4; Verze OS: Linux 3.19; Vykreslování UI: výchozí;
Národní prostředí: cs-CZ (cs_CZ.UTF-8)

OS je jak patrno Linux, a to Kubuntu 14.04 LTS.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
28. 05. 2016, 18:43:59
V textu ale není nikde napsáno, že by si LibreOffice neměl pamatovat poslední použité barvy. Naopak, poslední verze to umějí, jak se můžete přečíst v přehledech změn.
user avatar Radim Z.
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
18. 09. 2016, 09:51:08
On si tu barvu pamatuje a bylo to tak u všech verzí OO i LO. Když chcete po sobě kreslit objekty stejné barvy, je nutné před zvolením kreslícího nástroje kliknout na barvu palety (pravým nebo levým tlačítkem pro obrys nebo výplň) a pak můžete kreslit libovolný počet objektů po sobě se stejnými parametry. Pokud to uděláte až po kreslení objektu, tak samozřejmě nakreslí objekt ve výchozí barvě.
user avatar JirkaZ
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
28. 05. 2016, 22:24:16
Petr Valach: v textu článku to není, ale odpovídal jsem na poznámku uživatele "Michal", je hned nad mým příspěvkem.

Cituji: "Draw není špatný, ale nechápu proč si nepamatuje poslední zvolenou barvu výplně či okraje např. u obdélníků apod.".
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
28. 05. 2016, 22:38:38
Jasně, nevšiml jsem si. Díky.
user avatar Jansendrei
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
5. 06. 2016, 09:42:13
Dobrý den, mám nainstalovaný nový winsdoun 10, nemám program na psaní a tisk.
user avatar Jansendrei
Odpovědět
OpenOffice/LibreOffice – nebo Inkscape?
5. 06. 2016, 09:44:20
Jaký příspěvek máte na mysli?

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Petr Valach

Petr Valach

Redaktor & editor OpenOffice.cz a LinuxEXPRES.cz. Správce sociálních médií těchto redakcí. Člen nadace The Document Foundation. Ve svém volnu se věnuje popularizaci vědy a fotografování.

 
 
 
woo jaw demo hz