Komentáře Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak

user avatar Vojtěch Trefný
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
2. 02. 2011, 21:35:20
Článek pěkný. ALE! Proč jsou všude ty příkazy? Jak se má pak Linux (Ubuntu) zbavit nálepky OS pro geeky, když ve všech článcích (a to nijak odborných, ale zjevně pro běžné uživatele) autoři cpou jen příkazy i když se vše dá "naklikat". Ano, je to rychlejší a jednodušší (to jak pro autora, tak pro pokročilé uživatele), ale většinu lidí to naprosto zděsí. Když už tam ty příkazy musí být, tak moc prosím jen jako alternativa ke klikacímu způsobu.
user avatar Josef Molnar
Odpovědět
Re:Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
3. 02. 2011, 14:33:31
Ano, naklikat se to dá, ale jestli tomu rozumím dobře, muselo by to být v repozitářích nebo si musím ručně přidat zdroj. Pak si stačí najít příslušné balíčky vs Správci balíků Synaptic, příp. v "Centru software pro Ubuntu". V současnosti LibreOffice ve výchozích repozitářích nevidím.

Přidání zdroje přímo do Synapticu a instalace LibreOffice u mně neklaplo, postup přes terminál mi tentokráte přišel jednodušší. Není to tedy jediná cesta, ale jak píšete, je to alternativa ke klikacímu způsobu.
user avatar zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
3. 02. 2011, 14:56:58
Ale on by to chtel opacne, klikaci zpusob vysvetlit jako "hlavni", prikazovy radek jako alternativni a ja s tim souhlasim.

Vetsinu veci ve win jde naklikat a soucasne naskriptovat nebo naimportovat treba pres registry. Presto jsou navody "obrazkove - klikaci". U navodu Linuxovych je to casto opacne - i kdyz dnes jde hodne veci taky naklikat.
user avatar tom
Odpovědět
Re:Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
4. 02. 2011, 15:17:16
V MandrivaLinuxu 2010.2 jsem LibreOffice naklikal. Ale musel jsem povolit testovací repozitáře. Nefunguje mi ale český slovník. Je nainstalovaný, ale neopravuje.
user avatar j-pastierik
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
3. 02. 2011, 15:45:29
A čo také OO.o - však to v zrejme v žiadnych repozitároch nie je, takže zostáva inštalácia iba cez príkazový riadok sudo dpkg -i *.deb.

Osobne mi je to nielenže jedno, ale príkazový riadok je pre mňa ešte lepší - raz stiahnem a inštalujem na x strojov. A tu je aj hlavný rozdiel medzi Win a Linux - na každom Win kliknete na "nejaké" exe (takže môžete sťahovať úplne jedno odkiaľ), zobrazí to inštalačné okno, tam do odklikáte a inštalujete.

Ako takéto "klikanie" urobiť v Ubuntu (alebo všeobecne v hociktorom Linuxe) bez potreby opakovaného sťahovania a bez toho, aby počítače boli zosieťované? Podotýkam, že pri mojom "rýchlom" pripojení sa sťahuje OO.o 2 hodiny, takže repozitár/nerepozitár, sťahujem deb balíčky (pre Win exe súbory) pomocou správcov pre sťahovanie.
user avatar Vojtěch Trefný
Odpovědět
Re:Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
3. 02. 2011, 21:32:50
DEB balík -- stáhnu ve Firefoxu, rozbalím Správce archivů a nainstaluji přes GDebi.

Ano, i já to dělám přes terminál, protože pro mě (a pro většinu pokročilých uživatelů) je to jednodušší. Ale o to nejde. Mně jde o to, jak se tímhle Ubuntu (Linux jako celek) prezentuje -- z tohoto článku článku získám pocit, že i taková banální věc jako instalace kancl. balíku je otázkou práce v terminálu...

(PS: Tohle není nijak zaměřeno proti autorovi článku -- vídám ale toto dnes a denně a prostě mi to vadí a rád bych to vymýtil.)
user avatar jadd
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
11. 02. 2011, 23:35:56
Souhlasím, ač nepoužívám distribuci klikací (Mandriva, Ubuntu aj.) ale Gentoo i já jsem začínal na klikacích.


Každý by si pak mohl vybrat který způsob mu přijde rychlejší.
Stojím si za tím, že ne vždy je cesta přes příkaz. řádek rychlejší.

Autoři článků, by si mohli vzít příklad z České Wiki.Ubuntu.
A když ve svém článku zmíní spojení "příkazový řádek" odkázat na tu Wiki, kde je to pěkně vysvětleno.
Jenomže to by se nesměl bát že mu pak utečou na tu Wiki a dočtou ten jeho článek.
Alespoň by jsi dal pak záležet, že si ten jeho článek dočtou do konce.
Určitě by se dala vést statistika, kolik těch co klikli na pomocný odkaz vrátilo, zpět dočíst ten článek.

Teď si bude každý myslet že mám něco společného s Ubuntu, ne nemám.
Ale dokážu ocenit když někdo dokáže dělat něco pro druhé (snaživé). ne jen pro sebe.
user avatar Jadd
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
11. 02. 2011, 23:43:46
Omlouvám se za ty chyby, místo utečou mělo být neutečou...

Také to nebylo míněno na autora tohoto článku ale obecně.
user avatar Josef Molnar
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
12. 02. 2011, 08:44:46
Dobrý den,
tu je pro zájemce odkaz na Ubuntu Wiki na článek o Terminálu (http://wiki.ubuntu.cz/Termin%C3%A1l resp. http://wiki.ubuntu.cz/Terminál) ;-)
Nicméně, kdybych měl postupovat podle návodu jakožto úplný začátečník, tak bych asi raději viděl rozepsané konkrétní kroky, než obecný úvod do používání terminálu / příkazového řádku, tak nevím.
Když jsem si před časem chtěl instalovat OOo ze staženého archivu (tuším to bylo u verze 3.2, která tehdy nebyla ještě v repozitářích Ubuntu), tak jsem si stáhl archiv, ve kterém bylo spousta deb balíčků, při nakliknutí jednoho mi to hlásilo, že to potřebuje mít nainstalováno nejdřív jiné balíčky z toho staženého adresáře, a tak mi nezbylo je najít a instalovat je dřív, jenže asi po třech krocích a při pohledu na to množství mě to přestalo bavit zjišťovat metodou pokus-omyl, který balíček má být instalován dřív než druhý. Jestli je to dnes už vychytané, tak to je opravdu mea culpa, že jsem to nevyzkoušel a nepřidal k terminálovému návodu.
Jen bych ještě na závěr dodal, že i přiložený soubor "readme" popisuje cestu přes terminál.
Nicméně, abych článku učinil za dost, tak připojuji svou dnešní zkušenost s klikací cestou:

a) chci zkusit navrhované: rozbalit archiv a instalaci přes "gdebi".

b) Gdebi se mi nedaří spustit ani nakliknutím balíčku, ani přes Alt+F2, na jednom fóru na netu zjišťuji, že musím v Nautilu kliknout na soubor pravým tlačítkem > ve Vlastnostech souboru zvolit kartu "Otevřít s" a zde zvolit "Instalátor balíků GDebi", po potvrzení volby se nakliknutím balíčku skutečně nastartuje instalátor

c) protože jako laik netuším, který balíček brát jako první, tak beru ze 49 balíčků namátkově ten první:
"libobasis3.3-base_3.3.0-19_i386.deb"

d) - nesplněné závislosti, odkaz na:
"libobasis3.3-core01_3.3.0-19_i386.deb"

e) - nesplněné závislosti, odkaz na:
"libreoffice3-ure_1.7.0-19_i386.deb"

f) - instalace "libreoffice3-ure_1.7.0-19_i386.deb" OK, ale to je jen ten jeden balíček, a ne celé LibreOffice

g) - instalace "libobasis3.3-core01_3.3.0-19_i386.deb" OK, ale to je jen ten jeden balíček, a ne celé LibreOffice

h) - zkusil bych nainstalovat Writer, beru balíček:
"libreoffice3-writer_3.3.0-19_i386.deb" - nesplněné závislosti, zkouším další, který má v názvu Writer: "libobasis3.3-writer_3.3.0-19_i386.deb"

i) - instalováno, ale Writer nikde nevidím a nespustí se ani přes Alt+F2

j) - věřím, že bych různými pokusy nainstaloval všech 49 balíčků a že by se mi takto podařilo nainstalovat i položky do menu, čeština a nápověda, ale pouštět se do toho tímto způsobem nebudu.

Co dělám špatně? Prosím poraďte. Podotýkám, že článek jsem nepsal jako odborník na IT, ale jako laik s cílem podělit se o zkušenosti. K instalaci programů v Ubuntu jsou dostupné informace i na Wiki v kapitole "Instalace programů" (http://wiki.ubuntu.cz/Instalace%20program%C5%AF), je tam i odkaz na GDebi. Cituji informace o GDebi: "GDebi je grafický nástroj pro ruční instalaci jednotlivých DEB balíků. Částečně zvládá i řešení závislostí -- sám nalezne a navrhen instalaci závislostí ze zdrojů, ale neumí již automaticky nainstalovat závislé lokální balíky." (http://wiki.ubuntu.cz/GDebi). Je tedy opravdu možno jednoduše instalovat kompletní LibreOffice přes GDebi? U mne to vyšlo jen při instalaci přes terminál :-/

Jak už je zvykem na různých fórech dodávám, a taky to tak myslím, nenarážím na žádné konkrétní autory, prosím o objektivní pomoc.
user avatar ondra.kl
Odpovědět
Re:Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
12. 11. 2012, 09:35:02
"Co dělám špatně?"
1. snažíte se do linuxu přidat aplikaci jinak než výchozím / standardním způsobem - tedy jinak než z repozitáře
2. odmítáte použít plně funkční a jednoduchý způsob: sudo dpkg -i *.deb
3. chcete použít vlastní nevhodný způsob instalace balíčků po jednom a to nástrojem který neumí řešit závislosti.


... mám li udělat paralelu tak se snažíte zprovoznit dosový 16 bitový program na 64 bitových windows 7 ---> bez toho aby jste věděl co děláte to nepůjde.
user avatar jadd
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
12. 02. 2011, 20:47:12
Čest,


tu je pro zájemce odkaz na Ubuntu Wiki na článek o Terminálu

Stačí přeci jen ve slově, terminál nebo konzole atd. jen dát odkaz,
kde ten termín je vysvětlený.



Gdebi

Vím co myslíte, nevím to teda určitě, ale on si snad umí postahovat závislosti sám.
Jiné způsoby jsou tam také vysvětleny, tak proč se namáhat...
(Přes Gdebi jsem stahoval, snad jednou a jak už jsem říkal Ubuntu už nepoužívám)


Osobně si vážím, co pro druhé děláte, vím říkáte si asi přísloví (po bitvě je každý generál)
Ani netvrdím že bych to napsal lépe, ale kritika může být i přinosem, co myslíte?

A pokud se mám vžít do toho genárála, určitě by tomu neformátovanému textu
slušelo více přehlednosti, třeba to co naznačujete jako balík...tar.gz,
odlišit třeba jinou barvou.
Určitě máte možnost si to konrolovat náhledy, ne jako já v tom malém okýnku.


Přeji hezký den, ať už je kterýkoliv
user avatar jadd
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
12. 02. 2011, 21:09:24
ještě mě napadlo, že ty obrázky jsou moc velké a nesourodé.

Potom s toho může mít uživatel pocit že to bude dlouhá instalace
a třeba to kvůli tomu raději ani nezkusí.
Pokud to vůbec dočte do konce.
user avatar Josef Molnar
Odpovědět
Re:Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
13. 02. 2011, 07:38:35
Dobrý den,
pořád se učím a na základě příspěvků v diskuzi se ponaučím pro další článek.

Gdebi si nic nestáhl, ani mi nic nenabídl, jen prohlásil, že u vybraných archivů jsou závislosti splněny. Resp. jde zde o instalaci programu, jehož všechny balíčky jsou již staženy a Gdebi by si to měl brát z toho lokálního adresáře a už nic nestahovat. A když by něco chybělo a chtěl to stahovat, tak by se mohl o stažení pokusit. Jestli je to záležitost nastavení Gdebi, tak místo hledání informací o tomto programu mi přišlo rychlejší zagooglit a najít si návod s terminálovými příkazy. Vědět to dřív, mohl být toto první článek na netu s klikacím návodem pro instalaci LO ;-)

K těm souborům "...tar.gz" - OK, zvýraznění není špatný nápad, jistě to bude přehlednější.

Obrázky jsou obrovské, je to záležitost redakce, kde jsem měl podle instrukcí poslat obrázek v původním (či co největším) rozlišení, zeptám se jestli by nešly pro zobrazení na webu zmenšit.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
7. 11. 2012, 02:41:48
Hm, dík redakci za připomenutí staršího článku, který jsem ani neznal :-) Je celkem hezky napsaný. Stojím za autorem, pokud se zvolí "postup jak pro blbý", byť s použitím Terminálu, no problem i začátečníkům. Je to ve finále fakt jednodušší.
user avatar Ignac50
Odpovědět
Instalace LibreOffice v Ubuntu dvakrát jinak
9. 11. 2012, 21:53:03
Omlouvám se za vniknutí k Ubuntistům, ale pro mne to je jenom další důvod tuto distribuci nepoužívat (používám Mageiu a nemám problémy).

P.S. Ubuntu se mi na mém stroji, potažmo mainboardu (Intel DH61CR) v podstatě nepodařilo rozběhat.
 
 
woo jaw demo hz