O knize
Jde o na první pohled útlou, ale obsahově dost nabitou knihu (nesetkáme se zde s mnohonásobným opakováním každé myšlenky, jak to je myslím obvyklé u podobně zaměřených knih amerických autorů. Tvůrci této knihy mají zřejmě větší důvěru ve čtenářovu pozornost a vnímavost). Pan Bureš s paní Lopuchovskou píší na 170 stranách o slovní komunikaci, pomocí které máme „změnit chod věcí kolem sebe nebo, chcete-li, myšlení a chování lidí“. Přitom se může jednat o situace v životě profesním, ale i soukromém, a z rozebíraných příběhů je vidět, že autorům nešlo o to, aby člověk komunikací „změnil chod věcí“ za každou cenu ve svůj prospěch (a už vůbec ne hostilně neboli nepřátelsky); většinou jde o prosazení užitečných myšlenek, které mají přinést vylepšení chodu podniku, zlepšit vzájemné porozumění apod.
Jako v dalších knihách ze série „10 zlatých pravidel …“ pan Bureš předkládané zásady a doporučení prakticky demonstruje na příkladech ze své poradenské praxe i z běžného života, zároveň je ale uvádí v širších souvislostech, např. psychologickými nebo filosofickými úvahami, často i s citáty (mezi autoritami, na které se autor odkazuje, je mj. Aristoteles, Descartes, C. G. Jung, italský filosof G. Vico, americký psycholog B. F. Skinner, francouzský filosof M. Merleau-Ponty). Někoho jistě potěší i to, že citáty jsou obvykle uvedeny nejdřív v originále, teprve potom česky, často v Burešově překladu. Paní doktorka Lopuchovská se spolupodílela na teoretické části knihy a je autorkou poslední kapitoly, věnované odbornému rozboru slovní komunikace.
Komunikační bariéry
Aby verbální komunikace mohla být účinná, je podle autorů potřeba pojmenovat a překonávat komunikační bariéry. Ty jsou hlavním tématem knihy, jsou vyjmenovány v první kapitole a v dalším textu se k nim autoři postupně vracejí. Těchto překážek v komunikaci je uvedeno šest:
-
ne vždy říkáme to, co si myslíme
-
co je řečeno, nemusí být vždy slyšeno
-
slyšenému nemusí být vždy porozuměno
-
rozumět neznamená vždy chápat a ztotožnit se
-
myšlenka, kterou všichni pochopili, nemusí být vždy uvedena v život
-
to, co je uvedeno v život, se nemusí vždy stát zažitou rutinou.
Obsah knihy
Publikace je (kromě předmluvy, dovětku a krátkého shrnutí) rozdělena do deseti kapitol a každá kapitola se věnuje jednomu z pravidel. Uvádím názvy kapitol, podrobný obsah je na stránkách vydavatelství knihy Management Press.
-
1. pravidlo: Komunikačních bariér je šest a hledejte je u sebe i u ostatních
-
2. pravidlo: Začněte mluvit jednoznačně
-
3. pravidlo: Zkuste dobré slovo
-
4. pravidlo: Začněte změnou verbálního chování
-
5. pravidlo: Použijte verbální tlak, ale s citem
-
6. pravidlo: Nebojte se rozbíjet rámce myšlení
-
7. pravidlo: Cvičte se v situační senzibilitě
-
8. pravidlo: Věnujte pozornost nejen obsahu, ale také stylu
-
9. pravidlo: Používejte paměťovou mapu
-
10. pravidlo: Naučte se analyzovat to, co bylo řečeno
Proč si knihu pořídit
Téma knihy je aktuální, čtenář získá mnoho užitečných rad, které lze použít v zaměstnání i v osobním životě. Některé myšlenky se zdají vlastně samozřejmé, ale možná právě až po jejich přečtení – je cenné si je uvědomit a navíc je „prožít“ v přiloženém příběhu ze života. Z takových zdánlivě očividných rad uvádím např. tyto:
-
Jen blázen bude plnit pokyny, jejichž provedení nikdo nekontroluje. Příklad v knize: K obnovení pořádku v dílně pomohlo „oživení“ pokynů a důsledná snaha o to, aby jim všichni správně porozuměli (tato snaha je podpořena vhodnými metodami k jejímu prosazení). Uvedená rada o nutnosti kontroly jen završuje celý příběh.
-
Nový slovník (používání nových slov) se stane impulzem nového chování. Příklad v knize: Zavedení nových termínů v prodejním oddělení pivovaru pomohlo výrazně zvýšit obrat.
-
Jednou provedená činnost nemusí být ještě vžitá. Příklad v knize: Teprve vytrvalé požadování nově zavedené služby počítačového systému pro zápis hostů v recepci hotelu vedlo ke skutečnému používání této služby.
Zajímavých a užitečných doporučení a rad je v knize mnoho.
Co by snad šlo ještě vylepšit?
Teorie, vložená mezi příklady, je zajímavá a účelná, včetně citátů. Jedna z formulací mi ale připadá příliš složitá a „šroubovaná“ (na přechodu stran 39 a 40). Píše se zde toto: „Porozumění podle tohoto kritéria můžeme definovat jako aktivaci znalostních schémat vytvářením zvláštních verbálních struktur, které reprezentují vidění světa.“ Myslím ale, že jde o výjimku a že jinak je teorie psána čtivě i pro běžného čtenáře.
Mám také dojem, že by bylo příjemné, kdyby autoři více zpřehlednili text. Např. v první kapitole, ve které je v textu mezi příklady postupně uvedeno šest komunikačních bariér, by asi bylo užitečné tyto bariéry také souhrnně vypsat (na začátku nebo na konci kapitoly). No a v dalším textu by pak bylo šikovné vždy upozornit na to, které z bariér se daný příklad nebo skupina příkladů týká. Tím by si je čtenář opakovaně připomínal a text by byl soudržnější. Pan Bureš to takto sice několikrát udělal, např. hned na začátku páté kapitoly (strana 70), ale více těchto připomenutí by bylo zřejmě přínosem.
Orientaci čtenáře v textu naopak pomáhají názvy kapitol v záhlaví všech stran a grafické odlišení příkladů od teorie.
Komu lze knihu doporučit
Přednostně by si ji měli pořídit vedoucí pracovníci. Může být ale opravdu užitečná pro všechny, kteří častěji s někým komunikují (a pro koho z nás to neplatí?) a chtějí, aby tato komunikace byla efektivní. Kniha tedy poslouží učitelům, obchodníkům, rodičům při jednání se svými dětmi apod.
O autorech
Na záložce knihy se dočteme o Ivanu Burešovi toto:
„Ivan Bureš je známým a vyhledávaným marketingovým specialistou, který své zkušenosti sbíral dvacet let na náročných trzích Spojených států a Kanady, na Dálném východě a v řadě západoevropských zemí. Pravidelně přednáší prodejcům po celé České republice (jeho semináře navštívilo za posledních deset let přes třicet tisíc manažerů) a poradensky spolupracuje s firmami místního, regionálního a celostátního významu. Je úspěšným autorem téměř desítky praktických publikací o prodeji a marketingu a patří ke kmenovým autorům nakladatelství Management Press, jeho knihy vyšly rovněž v Rusku (SNS) a v Polsku. Bohaté zkušenosti, které do svých knih ukládá, jsou pro prodejní a marketingové manažery nejen velkou inspirací, ale i vydatným zdrojem životního elánu a nové energie pro boj s konkurencí.“
Další informace o panu Burešovi najdeme např. na stránce lektorů Brno Business School při Vysokém učení technickém v Brně, kde pan Bureš přednáší. Sám o sobě v knize píše, že jeho oborem je poradenství v oblasti obchodu.
O spoluautorce Vlastě Lopuchovské uvádí kniha následující informace:
„PaedDr. Vlasta A. Lopuchovská – překladatelka, tlumočnice, vysokoškolská učitelka a školitelka pedagogů, autorka a spoluautorka deseti publikací zaměřených většinou na výuku německého jazyka – se v poslední době věnuje pragmatické lingvistice, lingvistické a nelingvistické analýze mluveného a psaného jazyka a poradenství v oboru komunikace (rozbor měření a optimalizace komunikačních projevů) v podnikové sféře. Publikuje rovněž ve Spolkové republice Německo.“
Závěr
Kniha „10 zlatých pravidel překonávání nejčastějších komunikačních bariér“ je jistě užitečná, příklady jsou čtivé a je možné, že i v dnešní přemíře informací se k ní čtenář po prvním přečtení někdy znovu vrátí. Děkuji autorům za zajímavé podněty a doporučuji ji i dalším čtenářům.
Autor: Ivan Bureš - Vlasta A. Lopuchovská
Rozměry: 145x205 mm
Vydal: Management Press
Datum vydání: 2007
Počet stran: 172
Typ vazby: brožovaná
Barva: černobílá
ISBN: 978-80-7261-166-9
Běžná cena: 260 Kč