Tento zápisek patří do rubriky Blogy a nevyjadřuje stanovisko redakce.
V Německu je OpenOffice.org na 21 % počítačů
Firma vytvořila jednoduchou, ale poměrně funkční metodiku, která funguje na podobném principu jako její tradiční měření prohlížečů. V případě kancelářských balíků se ale z prohlížečů nenačítají údaje o rozlišení a zapnutém JavaScriptu, ale nainstalovaných písmech. Podle toho lze určit, jaký kancelářský balík je na počítači nainstalován. V případě je OpenOffice.org je to prý kinderleicht, protože jako jediný instaluje písmo OpenSymbol. Z toho tedy vyplynulo, že v Německu má cca 21% počítačů nainstalovaný právě OpenOffice.org nebo některou příbuznou větev (např. StarOffice).
Odkaz na metodiku: detekce písem a jejich zastoupení na "německém internetu".
Další balíky jsou identifikovány podle jiných písem a metodika prý počítá s ručně doinstalovanými písmy a dalšími nestandardními situacemi. Počítá se s tím, že na mnoha systémech je přítomno více kancelářských balíků, třeba z důvodů, že uživatelé stále používají testovací verze MS Office 2007 a jiný balík zkoušejí. Nebo jich prostě z důvodu kompatibility mají víc. Každopádně pro MSO platí chybová tolerance 10 %, u jiných balíků pak 0,5 % (!!!).
Kde se měřilo?
Firma provozuje službu FlashCounter, do které je zapojeno cca 100 000 webů, a to převážně z německého jazykového prostoru, jak firma sama uvádí na titulní straně:
Die Marktanteile wurden durch den FlashCounter Statistik-Service auf über 100.000 kommerziellen und privaten, vorwiegend deutschsprachigen Seiten ermittelt.
Do těchto průzkumů bylo zařazen více než milion německy mluvících uživatelů internetu.
Mezinárodní zájem
Po vydání těchto informací se zřejmě zvedla vlna zájmu a firma reagovala tak, že vydala zprávu se zastoupením OpenOffice.org v jiných zemích. Z ní vyplývá, že nejvíce se OpenOffice.org používá v Polsku a v České republice - 22 % měřených počítačů obsahovalo font OpenSymbol.
Zastoupení kancelářských balíků podle měření WebmasterPro.de
X důvodů, pro je to celé špatně
Metodika je zajímavá, ale výsledkům nevěřím, i když jsou lepší, než kdyby nebylo nic. Nelíbí se mi zejména tyto faktory:
- Mnoho linuxových systémů má nainstalovaný balík MS Core fonts nebo jiná písma (Arial, Verdana, Tahoma, Calibri a další) často nezbytná pro správné zobrazení dokumentů z MS Office. Neznamená to, že by na systémech běžel MS Office. Z výsledků měření nevyplývá, jestli byly tyto hodnoty vyfiltrovány.
- MS Office na Linuxu prakticky vzato neběží a běžet nemůže (pomíjím experimenty na úrovni statistické chyby). Není tedy jasné, jestli hrál roli použitý operační systém. Jak byl odlišen Windows s fonty typickými pro MSO a fonty pro OOo od Linuxu, který má také fonty pro MSO a OOo?
- Na jakých webech je systém pro měření nasazen? Nehrozí riziko, že jsou jednostranně (technicky) zaměřeny? Pak by byly výsledky zkreslené také tímto faktorem - to jsou lidé, kteří software testují, případně používají různé nástroje.
- Vzorek pro měření německého trhu byl milion uživatelů na 100 000 webech (viz výše). To je málo. Vůbec to neodpovídá humbuku, který se kolem toho vytvořil.
- Kde vzala firma, která operuje na německém trhu, mezinárodní data? Kolik lidí z ČR chodí na weby, kde běží jejich software pro měření? A kolik lidí tam chodí z Austrálie?
- Když je odněkud vzala, uvádí, že analyzovala 200 000 návštěvníků. Pro samotné Německo jich měla milion. 200 000 návštěvníků není reprezantitvní vzorek pro takové megalomanské závěry.
- Výsledky se vysvětlují tím, že mnoho z vedoucích zemí přijalo ODF jako standard ve státní správě, samosprávě, školství apod. Českou republiku, která je na druhém místě seznamu, v tomto případě s citem vynechávají. Proč? Protože u nás se žádný ODF ve státní správě neprosazuje, stát ještě nepochopil, jaká je to šance, o školství nemluvě. Co je to tedy za argument?
- Další argument: Vysoká míra příjetí OpenOffice.org v Německu může prý být také důsledkem toho, že OpenOffice.org pochází ze StarOffice, který vznikl v Německu. Uff. Pak se tedy v ČR musí také vyrábět OpenOffice.org a možná i další software. Přání je otcem myšlenky.
- Pokud přijmeme fakt, že instalované písmo rovná se instalovaný kancelářský balík, pak ještě neznamená, že ho uživatel aktivně používá. Ale dejmte tomu, že tohle nebyla sledovaná hodnota.
- Pokud se podíváte na tabulku a sečtete si hodnoty pro ČR, zjistíte, že výsledek je "čirou náhodou" 99, 40 % čili v praxi vlastně 100%. To se nestává často, že jsou výsledky tak pěkně na ruku, většinou je velmi složité zmapovat, co uživatelé používají. Měl bych být nadšený optimista, ale nevěřím tomu, že míra použití OOo tak stoupla a u MSO tak klesla.
International OpenOffice market shares
OpenOffice | MS Office | Apple iWork | WordPerfect | |
---|---|---|---|---|
Poland | 22 % | 68 % | 0.3 % | 1.4 % |
Czech Republic | 22 % | 76 % | 0.1 % | 1.3 % |
Germany | 21 % | 72 % | 1.4 % | 2.7 % |
France | 19 % | 76 % | 2.9 % | 0.5 % |
Italy | 18 % | 81 % | 1.5 % | 0.9 % |
Spain | 15 % | 80 % | 1.9 % | 1.5 % |
Denmark |
14 % | 79 % |
2.5 % |
1.1 % |
Belgium | 14 % | 85 % | 1.9 % | 1.1 % |
Sweden | 13 % | 68 % | 1.8 % | 0.2 % |
Austria | 12 % | 85 % | 1.8 % | 2.2 % |
Luxembourg | 12 % | 81 % | 3.7 % | 0.7 % |
Switzerland | 11 % | 85 % | 3.4 % | 1.2 % |
Canada | 11 % | 79 % | 3.4 % | 4.0 % |
Hungary | 11 % | 77 % | 0.7 % | 1.4 % |
Australia | 10 % | 78 % | 3.6 % | 0.9 % |
United States | 9 % | 75 % | 3.3 % | 3.7 % |
United Kingdom | 9 % | 80 % | 2.6 % | 0.7 % |
Netherlands | 8 % | 88 % | 1.7 % | 0.9 % |
Brazil | 8 % | 85 % | 0.7 % | 2.0 % |
Romania | 8 % | 67 % | 0.3 % | 0.5 % |
Ukraine | 7 % | 80 % | 0.4 % | 1.5 % |
Bulgaria | 7 % | 77 % | 0.2 % | 2.2 % |
Russian Federation | 6 % | 76 % | 0.2 % | 1.3 % |
Turkey | 5 % | 82 % | 0.1 % | 0.8 % |
India | 5 % | 88 % | 0.3 % | 4.1 % |
China | 0.2 % | 68 % | 0.1 % | 0.2 % |
Radujme se, ale obezřetně
Byl bych rád, kdybychom mohli tyto výsledky prezentovat, ale nevěřím jim ani za mák. Není problém vymyslet metodiku, ale dostat ji k lidem, do praxe. Pro vaši informaci uvádím některé statistické informace o portálu OpenOffice.cz za rok 2009.
Odkud jsou naši čtenáři, v procentech, prvních dvacet pozic
1 | Czech Republic | 72,6 |
2 | - | 19,3 |
3 | Slovakia | 4,9 |
4 | United States | 1,4 |
5 | Germany | 0,4 |
6 | United Kingdom | 0,3 |
7 | Austria | 0,1 |
8 | Russian Federation | 0,1 |
9 | Portugal | 0,1 |
10 | France | 0,1 |
11 | Netherlands | 0,1 |
12 | Ireland | 0,1 |
13 | Poland | 0,1 |
14 | Spain | 0 |
15 | Switzerland | 0 |
16 | Hungary | 0 |
17 | Belgium | 0 |
18 | Sweden | 0 |
19 | Finland | 0 |
20 | Italy | 0 |
Rodiny operačních systémů
Rodina | % |
MS Windows | 81,8 |
nelze identifikovat |
9,7 |
Linux | 7 |
Apple | 1,3 |
Mobile Device | 0,1 |
Unix | 0 |
Rodiny prohlížečů, v procentech, prvních dvacet
Rodina | % | |
1 | Firefox | 46,7 |
2 | IE | 29,8 |
3 | Opera | 11,2 |
4 | Chrome | 3,5 |
5 | 1,8 | |
6 | Mozilla | 1,5 |
7 | IE 8.0 | 1,3 |
8 | Safari | 1,2 |
9 | Opera 9.6 | 1 |
10 | Firefox 3.5 | 0,8 |
11 | SeaMonkey | 0,5 |
12 | Avant Browser | 0,2 |
13 | Konqueror | 0,2 |
14 | Epiphany | 0,1 |
15 | Opera Mini | 0,1 |
16 | Iceweasel | 0 |
17 | Nokia | 0 |
18 | Googlebot | 0 |
19 | K-Meleon | 0 |
20 | iPhone | 0 |