Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?

Otázka Takovou otázku si klade vývojář Leif Lodahl. A zmiňuje věci, ve kterých na tom je LibreOffice lépe.  

Dánský vývojář Leif Lodahl (jenž například nedávno vyzval k opětovnému spojení projektů svobodných kancelářských balíků) si klade otázku, na kterou se odpovídá nesnadno: je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent, tedy Microsoft Office?

A hned zmiňuje některé významné funkce a další vlastnosti, ve kterých je na tom LibreOffice aktuálně lépe. Patří k nim například export do PDF (včetně například PDF/A-1a a formulářů), importní filtry (s velmi širokou škálou podporovaných formátů), navigátor, škála podporovaných platforem (Windows, Linux, OS X a *BSD) nebo otevřenost balíku.

(Jako ve škole) Průměr: 1.67 | Hodnotilo: 3
 

Komentáře

user avatar Dejmon
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
9. 02. 2015, 23:05:21
To určitě JE !!! a také ta představa, že Mrkvosoftu se musí platit !!!
user avatar Michal
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
9. 02. 2015, 23:58:50
Toť otázka, každý balík má své zastánce i odpůrce. Já osobně používám LibreOffice, což mě osobně většinou stačí. No někdy je vidět, že je to projekt, do kterého se netlačí takové velké prachy jako do MSO. Např. pokud chcu udělat nějakou pěknou prezentaci tak radši sáhnu po něčem jiném než po Impresu (PowerPoint, Prezi, ...) - ikdyž nejsem zastáncem blikajících a všemi barvami hrajících prezentací, občas je pěkné oživit prezentaci něčím decentním, přidat videoukázku nebo zvukovou stopu a v tomhle Impress celkem naráží.

Dalším příkladem je otáčení obrázku přímo na plátně (v dokumentu) - nevím jestli se mi to nezdá, ale myslím, že kdysi šlo otáčet aspoň v nastavení obrázku, nyní tam je jen rotace o 90°. Tak proboha, je rok 2015. Já vím, je to blbost, ale těch blbostí tam je víc.

Dalším detailem, který by byl fajn, jsou živé náhledy formátování - jako má Word.

Jak jsou na tom Calc a Base, těžko říct, ty moc nepoužívám a Base vůbec.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 00:42:43
Otáčení obrázku o libovolný úhel v Impressu není problém - jak interaktivně (dva kliky s prodlevou a pak točit), tak v dialogu.

Co se týká těch živých náhledů, feature request na to v bugzille je, před časem jsem ho podpořil komentářem. Třeba se jednou dočkáme ;-)
user avatar zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 00:49:20
Nojo v Impressu, ale otocte ho ve Writeru... Opravdu jsme v roce 2015 a obrázek v textaku neotocite, coz neni az tak exoticky pozadavek.
user avatar Michal
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 05:41:46
Že to jde v Impressu jsem nevěděl, šlo mi o Writer, ale o to hůř když to v jedné části balíku funguje a v druhé ne.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 11:48:35
Tak to jsem špatně pochopil. Ve Writeru to opravdu nejde a ani nikdy nešlo (ve verzi 4.1 tam bylo přidáno otáčení po 90°; dřív šlo otáčet obrázky jen pomocí rozšíření LO). I když jsem nikdy neměl potřebu to použít (obrázky vkládám už připravené, upravuji jen velikost), tak by to tam být určitě mělo. Požadavek na to už nějakou dobu existuje: https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=73797
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 12:22:10
Používám plugin Writer Rotation Tool (http://extensions.openoffice.org/en/project/WriterRotationTool).
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 12:47:58
Mě osobně třeba nejde o úpravu - to je jasné, ta se v textovém editoru nedělá, upravím obrázek v něčem externě. Ale můžu tvořit dokument, ve kterém chci mít "hotový" obrázek, ale vzhledem k designu ho chci pootočit třeba o deset stupňů - to není úprava obrázku, ale umístění obrázku jako objektu v dokumentu. Pak rotace výrazně chybí.

Zmíněný doplněk (a už jsme to řešili několikrát) sice obrázek umožní otočit, ale za cenu drastického zhoršení kvality, což zase v určitých dokumentech může vadit.

(použitelnost bugzily je opravdu strašná, teď jsem se chtěl podívat, jak dlouho tam požadavek je, ale na stránky jsem se ani po deseti minutách nedostal...)
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 12:58:08
Bugzillu jako software také nemám rád, pracuje se s ní dost obtížně a ještě horší je v ní něco hledat. Když už TDF přecházela na samostatný systém (donedávna se jelo na společném v rámci freedesktop.org), měla změnit i software. I když je samozřejmě otázka, kolik práce navíc by obnášelo překonvertovat celou historii.
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 13:22:26
Tak jsem se tam už dostal, ten požadavek je zřejmě mladší pro LO. Tady:
https://issues.apache.org/ooo/show_bug.cgi?id=3545
požadavek pro OO z roku 2002, jestli dobře čtu a vidím...
13 let je už dost :-) :-(((
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 02. 2015, 14:45:41
V LO byl nejdřív tenhle požadavek: https://bugs.documentfoundation.org/show_bug.cgi?id=34423

Ten vyřešili, ale je to samozřejmě jen na půl cesty k "dokonalosti".
user avatar xerces
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
11. 02. 2015, 00:49:13
Mozno trochu off-topic ale neviete niekto ako je na tom nova verzia ODF, teda verzia 1.3? Ako pozeram tak uz dobrych 5 rokov sa na tomto poli nic nedeje. Pritom v tejto verzii ma byt konecne komplexne rieseny change tracking, co je prave feature, ktoru MS Office ma a je dost zasadna. Zatial som nenasiel ziadne info, kedy by ODF 1.3 malo byt schvalene ako standard a pripadne ako ISO standard. ODF 1.2 mala byt ako ISO minuly rok ale stale nie je. Tu vidim dost problem pre vyvoj LO balika. Ako keby sa vyvoj ODF uplne zastavil. Mate niekto nejake info? Dakujem
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
13. 02. 2015, 10:48:49
Verze 1.2 byla příslušnou pracovní skupinou v říjnu 2014 jednomyslně schválena jako draft normy ISO (pro schválení hlasovala také ČR). Byly vzneseny nějaké připomínky, které je potřeba před finálním hlasováním vypořádat.

Co se týká verze 1.3, tak na ní se v OASIS stále ještě pracuje a není k dispozici žádný konkrétní termín, do kterého by měla být schválena. Rozhodně to není tak, že by se vývoj zastavil. Bylo by chybou schválit ve spěchu jako standard něco, co není doladěné, protože pak už by se do toho nedalo sahat.
user avatar xerces
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
13. 02. 2015, 12:49:54
Len mam pocit, ze na nom pracuju uz od roku 2011 a dnes je uz rok 2015. Cakal by som aspon nejaky termin. Takto to vypada, ze sa prace na ODF 1.3 uplne zastavili a pritom ide o velmi dolezite a potrebne zmeny.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
13. 02. 2015, 20:10:45
3 roky a něco mi nepřijde jako nějaká závratně dlouhá doba. Předchozí verze byly vydávány následovně:
- 1.0: 19.7.2006 (ovšem revize 2)
- 1.1: 1.2.2007
- 1.2: 29.9.2011

Mezi verzemi 1.1 a 1.2 tedy uplynuly 4 roky a 8 měsíců, takže na verzi 1.3 ještě nečekáme rekordně dlouho.
user avatar Jardosz
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
12. 02. 2015, 10:37:08
Hlavní přednost MSO je že je dokonale počeštěn, včetně nápovědy. Ta je v OO a LO dost nedotažená. Chybí nějaká výuka co jak udělat.
Například jak vytvořit sestavu, aby trochu vypadala a nebo formuláře pro BASE krok za krokem jsem nikde nenašel ale jak na to v MSO učí už na škole.
user avatar Miloš Šrámek
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
14. 02. 2015, 18:51:02
Takéto návody pre Base sú, ale v nemčine alebo angličtine. Stačí ich preložiť :D
K sprievodcom Base je však aj text v slovenčine: https://wiki.documentfoundation.org/Documentation/Publications/sk
Miloš
user avatar Martin
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 15:26:03
OO či LO jsou jistě dostačující pro naprostou většinu lidí pro jendoduchá zadání.
MSO jednoznačně vítězí u lidí, kteří chtějí fakticky pracovat
Jak je vzájemně vidím:
- V textu jsou prakticky rovnocenné, preztentace taktéž (PP trochu lepší, ale je to halvne o zvyku).
- OOO me lepší podporu různých kódování.
- Acces x Base - Access jednozančně vede. Base je příliš zatížen propojením mezi jednotlivými aplkkacemi, kdy např. nelze přímo exportovat do Calcu, nelze přímo vytvářet sestavy, ale dělá se to krkolomě ve Writeru. Zásadní slabinou OOO Base je naprostí absence manuálů a návodů(to, co je k dispozici nelze nazvat manuály)
- Excel x Calc: nejpropastnější rozdíl. Calc neumožnuje prakticky nic. co by se dalo nazvat datovou analýzou. Neumím žádné numerické metody, kontigenční tabulky, pivot, neexituje konkurence pro power pivot. zpracování dat velkého roozsahu je extrémně pomalé, neakceptovatelná je limitace počtu řádek či sloupců v tak nízkém rozsahu.
Obecně je OOO velmi slabý při práci s velkými soubory, s velký objemem informací (např. práce i s malou tabulka s pouhými 40000ř je v OOO utrpení, nebo dobré, pokud je člověk placen od hodiny).
Běžně pracuji s tabulkami cca 1000000ř x 50sl, v Excelu to není zásadnější problém, s PowerPivot je to úplná pohodička.
- Outlook - co k němu napsat. Vím, že v OOO nic takovho není, ale ať bzch hledal jakékoliv jiné řešení, tak Outlook nemá konkurenci.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 16:46:55
Potřeba "fakticky pracovat" zní v praxi většinou jako dost zábavný argument, protože drtivá většina uživatelů kancelářských balíků využívá jen velmi málo funkcí, obvykle tak do 1 %. Předminulý týden jsem zažil situaci, kdy uživatelka hovořila o "Wordu" na svém počítači, ale ve skutečnosti tam měla OpenOffice.org verze 1.1, tedy nějakých 12 let starou, a plně jí to postačovalo (asi jí ještě nikdo neposlal žádný docx apod.).

Co se týká Base, tam souhlasím. Je to jednoznačně nejproblematičtější část OO/LO, pracuje se tam dost krkolomně a kvalitní dokumentace chybí. K Calcu: v LO 4.2 bylo jádro Calcu kompletně přepsáno (bohužel s určitými regresemi, ale ty už by měly být dnes vyřešené), právě s cílem zásadně zvýšit výkon. Jak se to povedlo, by samozřejmě stálo za to otestovat.

A ještě k Outlooku: je pravda, že Outlook výborně integruje všechny běžně používané funkce PIM a v kombinaci s Exchangem tvoří dobře fungující řešení. Problém však nastává, jakmile se má Outlook používat s běžným IMAP serverem. Sice už se to s novějšími verzemi zlepšuje, ale podpora protokolu IMAP stále není v Outlooku dostatečně na výši (ani v základním rozsahu, natož nějaká rozšíření protokolu). Další standardní protokoly (iCal, CalDAV, CardDAV) pak nepodporuje vůbec. Zkrátka, kdo chce Outlook a nechce Exchange (k čemuž je také řada dobrých důvodů), docela narazí.
user avatar neutr
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 18:02:49
Ano argument sedí. Calcu nerozumím a proto to v něm nejde. Co na tom, že navíc je jenom balast za který si hňupové připlatí, protože je Excel o 20 řádků výkonnější a pár milisecund na 100 000 buňkých rychlejší.

Ta analýza dat je také něco divného. Proč těch dat je jenom milion řádků a ne třeba 4 000 000? Jo a 50 sloupců - to je celý rodokmen až k Jiřímu z Poděbrad? Jaká data? Statisické hodnoty nebo čísla na Sportku?

Také se divím, že neargumentujete počtem sloupců - Excel jich má 2^14 (16000), nebo má také HyperCube - ale to vše je většině lidi k ničemu. Zato běžná práce 50 milionů buněk v jednom bloku - ta je limitující pro všechny - ano!
user avatar Martin
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
23. 02. 2015, 12:11:45
Abych to tedy zdůraznil - Já OOO nedehonestuji, i ho na svém ntb mám a používán na některé věci (např. jak jsem psal, OOO je silnější v podpoře různých kódových stránek, takže používám pro různě transformace text -> cisla a parsování textu, kde mě MSO zklamal). Moje manželka zase nemá MSO, protože je pro ní zbytečný, plně ji postačí OOO v jakékoliv verzi.
Skutečná práce - Ano je to diskutabilní. Pravdou je, že naprostá většina lidi všechny možnosti MSO nevyužije a OOO je plně uspokojí. Jsou ale obory lidksé činnosti, kde OOO selhává.
Outlook jsme zmínil, protože prostě je součástí MSO a je bezkonkurenční. Samozřejmě musí jít dohormady s Exchange, což jaksi předpokládám. Na IMAP také používám Thunderbird. Také by se dalo zmínit Visio, to je taky součást MSO, nebo OneNote, Project ... Taky jsem ještě neviděl konektor OOO na SharePoint, coz v komerční sféře poněkdu chybí.
Ohledně datových analýz - zkuste udělat v OOO tak triviální záležitost jako je třeba histogram. Před časem jsem měl ve fpru dotaz, dostal sem odpověď, ale výsledkem byl pouze graf. Graf je fajn do prezentace, ale občas je potřeba pracovat s přesností na tisícinu i více. V tom graf nepomůže. Pokud se v posledních verzích něco změnilo, tak pardon.
Dělal jsem i pro jednu fimru v ČR se zahraničním vlastníkem (více než 10000 zaměstnanců), kde proběhla anlýza přechodu z MSO na OOO z důvodu úspor na licencích, a bylo to ještě před Office360, ani toto nevyšlo. Závěrem bylo, že OOO by postačoval cca 80% uživatelů, ale náklady na provoz zbylých 20% a náklady na přechod a zajištění interoperability a provoz 2 systémů byly enormní. Současný Office360 navíc problém nákladů zcela vyřešil, takže padá i častý argument pořizovacích nákladů.


Otázka v diskusi nezněla, který produkt uspokojí více lidí, ale který produkt je lepší.
Tedy múj revidovaný závěr, abych vyhověl přání zdejší komunity, nebudu zmiňovat náze nenáviděného produktu - OOO plně postačuje pro naprostou většinu lidi, plně uspokojí běžné uživatele, je zcela fajn pro studenty středních škol a jsem velmmi rád, že něcpodobného existuje, protože tlak konkurence je třeba. OOO je problematičtější v komeční sféře, kde se více využijí jeho pokročilejší funkce a komunikační schopnosti, provázanost s dalšími produkty jako nalř Lync, OneNote. Potíže již mohou mít i studenti vysokých škol.


A ještě RE na Petra Valacha - Nejsem troll, Microšit neznám, vyjadřoval jsem k produktům OOO a MSO (Microsoft Office, nejsem ani zaměstnanec či jpříznivce MS, jsem pouhým uživatelem a jsem člověk pohybující se na manžerských pozicích IT. Jste ukázkový případ ortodoxního linuxáře a alterntivních produktů - MS je zlý, špatný a kdo to používá je troll. Narozdíl od vás, MS bere konkurenci vážně, což je vidět i na jejich obchodní politice, kdy teď pouští Office360 ze extrémně nízké ceny. CO se týče Outlooku (opravdu to neni Utlouk) - Zřejmě pro jeho velmi velmi špatnou kvalitu je to volba těch největších firem. I já pracuji v IT a neznám firmu mezi těmi velkými, které by kdykoliv hledali alternativu Outlooku. Naopak znám fimry, které opustili třeba Lotus a přešli na kombinaci Exchange-Outlook, opačnou cestu jsem ještě nezažil. S Office360 je tento trend ještě silnější.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
23. 02. 2015, 14:16:40
Co se týká SharePointu, konektor je součástí LibreOffice od verze 4.4 (společně s konektorem pro Microsoft OneDrive).
user avatar Martin
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
23. 02. 2015, 14:36:02
Dekuji, to je dobré vědět. Mám u sebe Apache Office ve verzi 4.0.1
Vedle diskuse zda je lepší OOO bych uvítal i diskusi LibreOffice X Apache Office
user avatar lp.
Odpovědět
Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
23. 02. 2015, 17:26:23
Michal: Ohledně datových analýz - zkuste udělat v OOO tak triviální záležitost jako je třeba histogram.

a) histogram není triviální záležitost
b) excel to taky neumí (jen to předstírá)

Statistici to vědí, manažeři obvykle ne.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 17:11:09
Michale, ve vašem komentáři je tolik naprosto zjevných lží, že si myslím, že jste placený troll Mikrošitu. Calc nezvládá datovou analýzu? Calc nezvládá pivotní tabulky?

Jestli je vaše úroveň OpenOffice a LibreOffice na takovéto úrovni, tak odmítám debatou s vámi ztrácet čas.

A co se Utlouka týče, stojím jednoznačně za Lukášem. V jedné firmě jsem byl placen za to, abych našel alternativu k Outlooku, protože je to jeden velkej ŠMEJD. A v jiné jsem úspěšně zavedl Thunderbird. Přesně z důvodů, o kterých píše Lukáš.
user avatar lp.
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 18:43:56
K "datové analýze". Pojem datová analýza je poměrně široký, záleží na tom, kdo co pod tím vidí. Osobně na datové analýzy používám R (Ani Calc ani Excel mi nestačí, Excel je o chlup dále - lepší řešitel, grafika mizerná, přesto lepší než u Calcu, je o něco rychlejší).

Co se týká numerických metod, záleží, které metody preferujete a o jaké verzi Excelu a Calcu je řeč. Podle mého názoru jsou Calc i Excel v posledních verzích na podobné úrovni (přesnost statistických funkcí, chyby v lin. regresi)

Počet řádků v listu Calcu i Excelu je stejný, Excel má vyšší počet sloupců, ale nepamatuji se, že by mne někdy množství sloupců v Calcu omezilo.

To na co Martin naráží jsou "Power ..." příslušenství u profi verze excelu 2013. (Power pivot, Power query, Power view), práce s nimi je skutečně velice efektivní a zvládají milióny řádků. Ovšem i v Excelu jsou součástí jen některých verzí (doplněk PowerPivot lze používat i u excelu 2010 asi ve všech verzích). Je možná vhodné poznamenat, že se jedná o MS SQL Server dodávaný v podobě binárního doplňku a integrovaný do prostředí Excelu, tj. z Excelu i z jiných zdrojů se do databáze načítají data. Databáze je připojena jako zdroj dat pro kontingenční tabulku. V Excelu je díky integraci práce velice efektivní. Power view v Calcu není.

Kromě toho, v excelu jsou některé další vychytávky jako průřezy (slicers) - v Calcu nejsou, minigrafy (sparklines) - v Calcu je lze vytvářet, ale je to pracné.
user avatar Michal
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 19:04:14
Petr: To bylo na mě?!? Jsem zmaten ... jaké lži? Cože? A pokud jo, prosím vysvětlit. Jo a do mojí úrovně se neobouvejte, když nevíte.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 22:02:54
Oj, omlouvám se. Zaměnil jsem jména Michal a Martin. Každopádně to, co Martin napsal o Calcu, označuju za lži, je vidět, že ten program vůbec nezná. A dávat na roveň Writer a Word taky může pouze ten, kdo Writer vůbec nezná.

OK, příště budu reagovat trochu zdrženlivěji.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
16. 02. 2015, 21:49:07
Petře, dodržuj prosím kulturu vyjadřování. Že má někdo jiný názor, ještě neznamená, že by se na to mělo reagovat takhle. Příště podobný diskusní příspěvek rovnou smáznu. Teď to ještě neudělám, ale odpověd prosím dole znovu a lépe.
user avatar Michal B.
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
6. 03. 2017, 09:55:53
Zdravím všechny, omlouvám se za můj laický dotaz, ale existuje aktuálně něco adekvátního (třeba i doinstalovatelného) pro Libre Office, jako je Power Query? Díky za odpověď.
user avatar neutr
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
6. 03. 2017, 10:23:32
Pokud vím tak nic takového neexistuje ačkoliv potřeba je podobně jako v Excelu také objektivní. Ale MS se soustřeďoval na uzavřenost takže proto zřejmě nástroje které umožňují multiplatformu pro vstup dat.

V tomto směru je na tom ODF mnohem lépe protože plno věcí bylo implementováno od samého počátku zatímco MS se uzavíraly. To ale neznamená že by to byly dokanalé implementace. Spíš jde o otevřené možnosti.

Ale takové to kliknu na co se mi zlíbí a otevřu to - to jistě není a dlouho nebude. Nevěřím ani MS že by se dokázali procházet různými formáty a těžit data ať jsou v jakémkoliv formátu.
user avatar Michal B.
Odpovědět
Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
6. 03. 2017, 13:02:46
Díky za info. Tipoval jsem to, resp každý, koho jsem se ptal, tak mi říkal to samé - nejspíš není, nebo se s tím nikde nesetkali...
Já jsem "obyčejný uživatel", který se k PQ dostal náhodou a přijde mi to super, jen by se mi hodil podobný nástroj pro kolegyně, které nemají MS Office, ale "jen" Libre Office...
user avatar neutr
Odpovědět
Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
6. 03. 2017, 13:31:08
Docela by mne zajímalo co děláte, nebo spíš o co Vaše kolegyně přišly? Možná že to jde i bez PowerQuery.

Jen moc málo profesí potřebuje těžby kancelářským balíkem. Ale existují možnosti zabudovat makra pro JavaScript, tedy jQuery, nebo i Ajaxová volání (dá se snad i implementovat, ale to jsem netestoval).

Funkcionalita takových nástrojů jako je Power Query spočívá zřejmě v nashromáždění různých XML filtrů a nebo také různých parserů. To by celkem měly IT běžně zvládnout pro každý konkrétní případ. Takže jestli to zaměstnavatel potřebuje za pár korun mu to někdo udělá a MSsch nemusí kupovat.
user avatar Michal B.
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
6. 03. 2017, 18:28:23
Dělám PPC. O scriptech samozřejmě vím, ale v PQ jde o to, že je to v rámci možností "user friendly" bez jakýchkoliv dalších znalostí - prostě dostanete nějakým způsobem do toho data a pak si s nimi děláte, co chcete. Např i jednoduše takovou pitomost, jako "přeformátování" souboru do csv, aby se daly naimportovat náklady do analytics (např z skliku, zbozi.cz,...). Já sám jsem nikdy scripty nedělal a přijde mi to jak španělská vesnice...
nejspíš spousta věcí v LibOff jde stejně jako v PQ, spíš jde o to jak, zda k tomu je legenda operací (podobně jak vrstvy ve Photoshopu), k nimž se mohu vracet atd...
user avatar neutr
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
6. 03. 2017, 20:07:27
Myslíte PPC jako "pay per click"? Ale na to stačí browser - například Firefox a Firebug. Pochybuji že používáte Writer jako zdroj html.

Spíš jde o vyhodnocení pomocí CSV - ale to stačí načíst do Calcu a zvolit filter. Stejně tak export z Calcu do CSV. Jestli je to moc kliků tak lze udělat makro aby to šlo fofrem na jedno kliknutí - a na tohle určitě Power Query nepotřebujete.
user avatar Michal B.
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
7. 03. 2017, 12:47:39
jj, myslel jsem pay per click. Byl jsem na školení od Dana Zrůsta, díky kterému jsem se vůbec o PQ dozvěděl. tzn že si lze udělat automat na generování sestav / kampaní / klíčových slov / reklam na základě určitých pravidel... Jde spíš o to si to dobře vymyslet ale nepotřebuji k tomu další znalosti...
Samozřejmě scripty + makra jdou, zrovna tak jako dělat "ruční úpravy". Pokud ale chcete dělat určité změny / inovace, makro by mi někdo musel neustále předělávat... PQ mi prostě přišel jako jednoduchý nástroj, který po uživateli nevyžaduje znalost, jen jeho logiku.
Možná je to i o mé neznalosti jiných nástrojů a jejich kombinaci, o tom se nepřu. Např k čemu myslíte, že mi stačí firebug?
Díky za komunikaci.
user avatar lp.
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
7. 03. 2017, 13:19:40
Z volných varianr můžete zkusit třeba openrefine.

Porovnání tabulkového programu a PQ trochu kulhá. Snad jen, že se používá podobný styl programování. Tj. v PQ také naklikáváte vzorce (ne vše ale jde naklikat, spíš jen základy).

Jinak myšlenka, že PQ je snadný, jednoduchý nástroj nevyžadující další znalosti může vycházet z naklikání jednoduchého importu.
Fakticky se ani některé jednoduché věci naklikat nedají a musí se použít vestavěný M jazyk s několika sty funkcí a mizernou dokumentací. Nepomáhá ani to, že ms nástroj stále vylepšuje, a tak některé ikonky mění pozici, přibývají funkce, .... (Že by se ms inspiroval u tvůrců LO?

Pro toho, kdo to zvládne, je to hodně silný nástroj s řadou zajímavých vychytávek. Základ je mj. připravený na těžení z webu, ale s tou jednoduchostí moc nesouhlasím.
user avatar Michal B.
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
7. 03. 2017, 16:05:07
:D Chlapi, já se nepřu a od začátku říkám, že nejsem odborník - prostě jsem se dozvěděl pravděpodobně o pár funkcích tohoto nástroje, které mi naprosto vyhovují a dokážou ušetřit práci. Bohužel bych ho měl rád pro další lidi, což krát jejich počet znamená už docela dost. Tak jsem hledal alternativu... To co vy popisujete mi už zní jak nadávka :). Do takové úrovně se ani nemíním pouštět. Ale díky za info a tipy.
user avatar neutr
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
7. 03. 2017, 19:10:31
No firebug může plno věcí. Například nastavit panely pro DOM, CSS, JavaScript a podobní věci. Takže když potřebujete například otestovat nějaký IO (InPut/OutPut) tak ho otevřete pravým tlačítkem. Například vstup "Předmět" z této stránky ve Firebugu:

Ve spodní části (to je podle nastavení) se otevře okno a tam můžete přečíst "input id="psubject" name="psubject" size="60" value="Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?" type="text" - je to sice v tagu (mezi operátory větší a menší) ale pak by se mi tady nezobrazilo.

Takže ve Firebugu si přečtete strukturu a pak třeba stáhnete obsah podle názvu prvku. Je docela nutné vědět z kterého místa a co stahovat. Složitost spočívá v tom, že některé stránky obsahují XML struktury, některé obsahují HTML5, existují klasické statické stránky a jsou také typy stránek s malým "s" na konci - HTTPs a podobně. Pak máte stránky PHP a další legrácky.

Některé stránky vůbec nevrací strukturu a pak jsme odkázaní na různé parsování obsahu. Právě různorodost finálních výstupů dělá z těžby webu skutečně problém. Mnoho "viditelných" prvků jsou jen css formáty a struktura vidět není protože je to jeden chumel textu. Takže když byste o těžbě něco víc věděl neptal byste se k čemu je Firebug (ale jsou i jiné prohlížeče a nástroje).

Víte uživatel "lp." je skutečně fundovaným přispivatelem a já jeho výroky většinou plně akceptuji. A jestli "lp." napíše že to není žádný zázrak tak mne jen utvrdí v názoru že tady nejde z Vaší strany o dotaz ale spíš o propagaci MSO. Na takovéhle dotazy a vzkazy jsem já osobně přímo alegický.

Zlobte se nebo ne - Vy laik doporučujete (pod jakýmsi podivným dotazem a smyšlenou pracovní potřebou spolupracovnic) komunitě OpenOffice Mikrosoftí produkt o kterém víte jen moc málo?

Nejde náhodou o skrytou provokaci? Myslím že ne ale jde možná o pokus dokázat svěmu zaměstnavateli - že i komunita OOo (které zřejmě zaměstnavatel věří) uznává že bez PowerQuery to nejde. - Prostě šéfe kupte holkám MS + PowerQuery. Libre Office (nebo Apache OpenOffice) hoďte do historického zapomění - že by v tom byl bakšiš?
user avatar Michal B.
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
8. 03. 2017, 08:52:33
to: neutr - tak tenhle koment mne fakt dostal. Myslel jsem, že podobné paranoidní postoje jsou fáma ale koukám, že ne. Napadlo vás, že člověk prostě jen googlil (mimochodem evidentně ne sám, protože mi to našeptavač sám po chvilce předhodil) dotaz "Power Query Libreoffice"? A přez něj jsem se dostal sem a zeptal se...? Tzn ne, vážně nejsem od MS. Jsem prostě markeťák, primárně PPC-čkař. Byl jsem jen na školení: https://www.apek.cz/kalendar-akci/excel-pro-ppc-jinak-opravdu-jinak-druhy-nahradni-termin a přišlo mi to fajn - pro mne jednodušší, než zmiňovaný OpenRefine. Firebug sice znám, dám si zobrazit zdrojový kód stránky, abych si našel RTG kódy, ale to je suma sumárum vše. I to co nyní popisujete (DOM,...) v podstatě moc nevím, o co jde... Nikoho nemusím přesvědčovat o tom, že jiná alternativa k PQ neexistuje. Nikdo z mých vedoucích na tyto stránky pravděpodobně ani nechodí. Sám jsem za sebe uznal, že platit kvůli tomu MSO je nesmysl, protože bych to ani nepoužíval každý den.
Nepřišlo mi ani, že bych komunitě OpenOffice něco doporučoval - prostě jsem se slušně zeptal na alternativu. Nic víc, nic míň...
A už vůbec jsem nekomentoval erudici uživatele Ip. - netuším, kde jste k tomu přišel.

Takže ještě jednou díky za komentáře a "nasměrování".
user avatar neutr
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
8. 03. 2017, 15:03:23
1. Váš příspěvek z 6. 03. 2017, 09:55:53
Cituji : "laický dotaz, ale existuje aktuálně něco adekvátního (třeba i doinstalovatelného)"
2. Váš příspěvek z 6. 03. 2017, 13:02:46
Cituji : "Díky za info. Tipoval jsem to, resp každý, koho jsem se ptal, tak mi říkal to samé - nejspíš není, nebo se s tím nikde nesetkali..."
3. Váš příspěvek z 8. 03. 2017, 08:52:33
Cituji : "... našeptavač sám po chvilce předhodil) dotaz "Power Query Libreoffice"? A přez něj jsem se dostal sem a zeptal se...? "


---- a závěr ? Tak jste věděl nebo nevěděl že něco pro LO existuje? Podobně také :

4. Váš příspěvek z 8. 03. 2017, 08:52:33
Cituji : "Myslel jsem, že podobné paranoidní postoje jsou fáma ale koukám, že ne"

---Takže jste měl dopředu informaci o tom jaká bude reakce na Váš jakoby dotaz? Fáma je totiž neprůkazně (ústně) šířená informace s pochybnou pravdivostí a pochybným původem.
---Kdopak Vám takovou "fámu" řekl (neříkejte, že jste ji četl). To byl nejspíš někdo komu jste chtěl udělat radost tímto dotazem nebo ne? (To je řečnický obrat nikoliv dotaz).


Suma sumárum jste předem věděl že by z Vašeho dotazu mohla vzejít negativní reakce a tak jste si vymyslel dotaz a potřebu - přestože jste znal stav věci? Pak jste ale vědomě pomocí polopravd a možná i lží testoval jestli by si protagonisté FOSS (Free a open-source software) nechali líbit propagaci Microsoftu na úkor OOo. Doufám že už to víte - NE, NE a ještě jednou NE!

Já rád pomůžu každému ale tento dotaz nebyl korektní. Nemůžete čekat že Vás budeme pokládat za ukřivděného tazatele - v tomto smyslu Vám zde pšenka nepokvete. Takovéhle překrucování by Vám asi pomohlo do politických kroužků nebo do MLM struktury.

Věnujte svou invenci jinému oboru respektivě inzerci na jiném serveru - Váš obor je inzerce a reklama přes kliknutí ale sem marketingové metody motivačních dotazů ani nic jiného nezavádějte. Děkuji že uznáte za vhodné dále k tomuto tématu nediskutovat.
user avatar lp.
Odpovědět
Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
8. 03. 2017, 18:05:24
Asi jsem se nevyjádřil srozumitelně.

1. PQ nepovažuji za jednoduchý nástroj.

2. PQ, pokud ho někdo zvládne, je velice užitečný nástroj.

3. Moc lidí podobné nástroje nevyžaduje (k vlastní škodě), protože o nástrojích tohoto typu prostě neví.

4. Podobný doplněk mi v LO chybí (nemusí být součástí, ale měl by umět spolupracovat). Dotaz na alternativu PQ tady není první, i když tento je zatím, pokud mohu soudit, nejkonkrétnější.

5. Mám s nástrojem určité zkušenosti a dělám s ním o hodně déle než měsíc. Připouštím, že při využívání mi "naklikání" dotazu často nestačí a musím kód dolaďovat. Jde o to, že se mi často pod rukama mění struktura dat a potřebuji, aby kód si s tím poradil nebo aspoň varoval.
user avatar Michal B.
Odpovědět
Re:Je balík LibreOffice lepší než jeho hlavní konkurent?
10. 03. 2017, 08:04:27
to Ip. - moc díky za koment. Právě že já mám jen "4-hodinovou" zkušenost ze školení, zbytek co jsem si chvíli zkoušel. z toho plyne má neznalost a rovnou se přiznám, že v drtivé většině softu, co používám nejspíš využiji tak 40% toho, co ten program umí. A u PQ to bude nejspíš ještě méně. Ale taky už cítím, že některé věci mi nebudou úplně vhod. Takže ještě jednou díky.

Odpovědět

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře a podniká v oblasti informačních technologií. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.

 
 
 
woo jaw demo hz