Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?

Dotazník Vlastimil Ott, bývalý šéfredaktor OpenOffice.cz, uvažuje dokončit rukopis své knihy o svobodných kancelářských balících a knihu vydat. Zda k tomu skutečně dojde, závisí na zájmu čtenářů.  

Že ke kancelářským balíkům Apache OpenOffice a LibreOffice chybí knihy v češtině, se lze snadno přesvědčit. Nedávno jsme informovali o možnosti pracovat na překladu oficiálních příruček LibreOffice do češtiny, nyní je tady další věc tohoto druhu.

Vlastimil Ott, bývalý šéfredaktor OpenOffice.cz, se podílel na přípravě knihy s pracovním názvem Mistrovství v OpenOffice.org, která ale nebyla nikdy dokončena. Proto nyní uvažuje svou část rukopisu (která dosud „ležela v šuplíku“; je věnována programu Writer) dokončit do kompletní a aktuální podoby a tuto následně vydat; přidal by se i autor části o programu Calc.

Zatím však ještě není zcela rozhodnut. Osud knihy bude záviset na zájmu potenciálních čtenářů. Můžete tedy vyplnit dotazník, který (v případě, že se sejde minimálně 50 reakcí) se stane podkladem pro rozhodnutí, zda kniha vyjde a jak bude případně vypadat.

(Jako ve škole) Průměr: 1.00 | Hodnotilo: 6
 

Komentáře

user avatar Petr Valach
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
3. 01. 2014, 16:45:05
Protože Vlastu a jeho práci znám, je mi jasné, že by v knížce nebyly jen začátečnické věci. Na knížku se těším a rozhodně ji koupím. Bude-li Vlasta chtít, můžu mu nějak pomoct (v rámci možností a času).
user avatar dr Vít Popelka
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice? ANO - samozřejmě
6. 01. 2014, 11:45:12
Dobrý den!
Škoda, že již nebyla vydána
Zdravím
dr Popelka
user avatar Honza
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
3. 01. 2014, 20:45:13
Určitě, vhodná by byla poměrně obsáhlá příručka typu jako jsou např. publikace typu Mistrovství v ..... Ta na našem trhu o openoffice chybí. Vhodná by bylo, aby se věnovala všem částem openoffice a to včetně např. programu Base. (Stručnější příručky k openoffice již vyšly např. od Lapáčka, Pecinovského a pod.)
user avatar zvedavec
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
3. 01. 2014, 20:50:36
Já se obávám, že kniha prostě obě varianty OO/LO nepostihne.
Další věc, které se "bojím", je, že po roce užívání budou změny v některém z balíků takové, že kniha nebude aktuální.
Proto bych osobně asi váhal dát hodně peněz za takovou knihu. Spíše bych byl ochoten přispět menší peníz na elektronickou formu.
user avatar pavel
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
3. 01. 2014, 21:03:07
Nešlo by to udělat takto?:
http://www.bezvydavatele.cz/basket.php?basket=delete&Id=447
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
3. 01. 2014, 23:37:12
Pokud by kniha obsahovala třeba tipy a triky, návody postavené na "klasických" věcech, ale do hloubky - typicky base, calc - tak o to by byl rozhodně zájem a mělo by to TRVALOU hodnotu. Jednoznačně.

Možná by se dalo využít služeb jako je tato: http://www.librix.eu/cz/. Nemusí to být naparáděná kniha. A pomocí té knihovničky se dá přiřadit i ISBN.
user avatar j-pastierik
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
4. 01. 2014, 05:03:10
Tak, tak, knihovnička je výborná, tlačím tam všetky knihy (aj s farebnými stranami, to je však už trochu drahšie) už niekoľko rokov, rozšírenie pre vloženie orezávacích značiek podľa pokynov knihovničky som svojho času zverejnil na scribus.cz - http://www.scribus.cz/stahnout/doplnky/ - orezove_znacky.py
Prvá tlač - minimálne 10 kusov, dotlač už od jedného kusa (overené), takže pre takéto knihy vynikajúce. ISBN sa dá vybaviť v ČR aj ľahšie, v ČR je pri nízkom náklade 5 povinných výtlačkov...
user avatar Vláďa
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
4. 01. 2014, 10:46:17
Myslím, že elektronická forma s odkazy, příklady a případnou integrací odkazů do nápovědy by byla velmi zajímavá a rád bych přispěl.
user avatar neutr
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
4. 01. 2014, 12:02:15
Já souhlasím a koupil bych si takovou knihu. Jenom dodám, že má pravdu také zvedavec, pavel a ing Pastierik.
Oni tyhle věci budou sice brzo zastaralé a neaktuální, ale pokud bude mít kniha také CD s instalací na které to bylo vytvořeno/testováno (+ příklady podle knihy) tak to může být dobré vodítko i třeba za 20 let.
user avatar Láďa_P
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
4. 01. 2014, 12:58:53
Zcela určitě, protože literatury v jazyku českém v tomto směru je velice málo. LibreOffice používám a jsem s ním spokojen, ale proč se nedovědět o dalších funkcích a pro běžného uživatele skrytých udělátkách.
user avatar Roman
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
5. 01. 2014, 00:32:25
Určitě si knihu koupím. Všechny práce na střední i teď na vyšší škole dělám v Open/LibreOffice, přesto se určitě potřebuji ještě dost přiučit. Naštěstí naši učitelé zatím vyučovali jen v tomto softwaru. Ze zkušenosti vím, že dost lidí by uvítalo i nějaký srozumitelný manuál v češtině, protože jak říkají, všechny návody "jak na to" jsou pro MS Office a ten si někde "seženou". S dobrou knihou se mi je bude snáz přesvědčovat, že tedy už nemusí pirátit jen kvůli napsání dopisu či žádosti na úřad. Za sebe bych byl rád i za návod pro LibreOffice Base a LibreOffice Math. O tom se zatím nikde nic moc nepsalo.
user avatar Patera
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
6. 01. 2014, 08:46:01
Ano. Rozhodně se přimlouvám za vydání.
user avatar Roman Toman
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
6. 01. 2014, 20:03:16
Veľmi rád, je jedno či je v češtine alebo v slovenčine. Ako poznamenal neutr a pred ním Zvedavec, Pavel a J-Pastierik a k tomuto názoru sa pridávam tiež, a síce že nech sa napíše akákoľvek príručka alebo kniha, tak aktualizácie softwaru vychádzajú tak často, že v podstate každá jedna bude neaktuálna.

Jednoducho povedané, podľa mňa nie je možné postihnúť v danom časovom rámci všetky zmeny v balíkoch.

Keby boli dielčie aktualizácie zamerané iba na opravy chýb a hlavné aktualizácie na dopĺňanie funkcií+opravy, tak by to možno fungovalo.

Ale, ako poznamenal Patera rozhodne by sa mala vydať.
user avatar kamowski
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
6. 01. 2014, 20:56:20
kedysi dávno, keď som ešte o Oo netušil, som si zakúpil k mso knižky
ako píšu viacerí vyššie, netrvalo dlho a boli neaktuálne
aj keď základy sa veľmi nemenia, mení sa minimálne vzhľad, umiestnenie ikon, pre niektoré postupy stačí dnes kliknúť na novú funkciu ...., tým pádom boli po čase nepredajné

určite som za vydanie, či už by išlo iba o preklad oficiálnych príručiek, autorovho rukopisu alebo nejakej kombinácie týchto alebo aj s inými zdrojmi ale prihováram sa za elektronickú podobu, ktorá sa dá priebežne meniť a dopĺňať, či už pôjde o texty, screenshoty alebo videonávody
user avatar TiS.
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
6. 01. 2014, 23:13:39
Nesouhlasím. Učil jsem se asi před třemi lety Excel z knížek z roku 2001 a taky to šlo. Pak jsem to použil v 2003 verzi bez potíží, dokonce i v 2007; ty funkce jsou vesměs tejné, jen se k nim jinak přistupuje. Řada funkcí a nastavení se jen rozšiřuje, takže já v aktuálnosti problém nevidím. S tímto argumentem by nikdy nic nevyšlo.
user avatar TiS.
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
6. 01. 2014, 23:08:43
Já bych si knížku o OO/LO určitě koupil, pokud by se jednalo o publikaci, která by šla více do detailu a řešila řadu specifických funkcí ve Writeru, Calc, Draw...

Svého času vycházela třeba edice Mistroství v... Snad bylo plánováno i pro OO.o, ale sešlo z toho.

Bohužel, prakticky vše, co doposud vyšlo, tedy skoro nic, byly jen povrchní informace pro začátečníky. Pro Excel, Word atd. vychází mnoho podrobných příruček, které vás naučí s programy skoro vše. V OpenOffice všechno pokročilé se naučíte metodou pokus omyl. Nápověda k programu taky často nepomůže, nevysvětlí. V Calcu je to doslova zoufalost. Kde je chyba?

Mylsím, že by se našla kvalitní zahraniční literatura, která by se mohla přeložit. Proč vymýšlet něco nového? Nedávno jsem narazil na fajn knížku věnovanou Linuxu v němčině pro pokročilé uživatele i začátečníky o značném rozsahu informací. U nás zcela nedostupný typ literatury.

Pozn.: To vše platí i pro další programy "zadarmo". Většina lidí nemá chuť s programy bojovat a zkoumat. Chtějí pracovat, přičemž programy jim mají sloužit. Musí mít literaturu, která je to naučí, ale taky je to dokáže naučit na základní i na pokročilé úrovni. MSO bude mít vždy navrh, protože má tuto podporu, OO ji nemá.
user avatar TiS.
Odpovědět
A nezapomeňte na DRAW!
6. 01. 2014, 23:20:55
Vydat Mistrovství... by bylo skvělé. Ale hlavně by se neměl opominout modul DRAW, jedna z hlavních předností OO; přitom neuvěřitelně opomíjená. Škoda...
user avatar NA
Odpovědět
Re:A nezapomeňte na DRAW!
7. 01. 2014, 01:52:03
Možná proto, že jeho práci často vykonává Inkscape. Ale rád se poučím, v čem je draw lepší.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:A nezapomeňte na DRAW!
7. 01. 2014, 06:34:51
Draw je lepší na takovou tu úplně jednoduchou grafiku typu "pár obdélníků s textem a pár čar mezi nimi". Inkscape to samozřejmě zvládne s přehledem také, ale často je to zbytečný kanón na vrabce, kde se člověk musí naučit řadu věcí, než s ním udělá to, co s Draw.
user avatar TiS.
Odpovědět
Re:Re:A nezapomeňte na DRAW!
10. 01. 2014, 20:31:49
Vy možná použijete Inkscape, ale mnoho lidí ne. Sám jej mám nainstalovaný, ale skoro jsem v něm nic nenakreslil, protože všechno dělám už jedenáct let v Draw. Mám je kvůli pár specifickým funkcím.

Není pravda, že by se v případě Draw jednalo o jednoduchý program, umí toho dost, jen se to nikde neřeší a nepíše se o tom. Největší výhodou však je, že pracujete neustále ve stejné formátu, ve stejném prostředí. Dala by se k tomu napsat klidně celá knížka. Na přenos do Writeru vám stačí Ctr+C/V.

Inkcape je výborný nástroj pro webovou grafiku, kreslení panáčů, žabiček, log a co já vím čeho, věcí, kde potřebujete dělat různé barevné přechody a používat všemožné funkce.

Stejně jako vy bych mohl argumentovat: Proč používat Writer, když mohu použít Scribus nebo to napsat v LaTeXu? Odpovězte si sám.
user avatar Jirka
Odpovědět
Re:Re:A nezapomeňte na DRAW!
3. 02. 2014, 23:58:32
Mám možnost srovnávat OOo/LO Draw a Inkscape už léta a přiznám se, že Inkscape prostě používám minimálně. Snad jen na speciality typu "délka křivky" apod., jinak jednoznačně vždy vítězí Draw.

Čím to je? No, už kdysi první dojem z Inkscape byl děs: ty ikony snad malovalo dítě... Funkce mi přišly (a dodnes přijdou) neintuitivní, celkový pocit při práci je neharmonický a divný.

Dodávám, že těžištěm použití Draw u mě je tvorba nejrůznější technické dokumentace (často fotky doplněné různými vektorovými obrázky), jednoduché motivy plošných spojů ("klišé"), různé panely přístrojů apod. Draw na toto všechno nemá chybu. V oblasti dokumentace umožňuje umístit maximum názorných informací na co nejmenší ploše a není přitom svázán řádkovou orientací dokumentu (jako Writer).
user avatar Michal Vašut
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
7. 01. 2014, 01:48:58
Na jednu stranu tady opravdu něco takového chybí, no na druhou si myslím, že kupovat si knížky o IT, které jde strašně rychle dopředu, nemá moc smysl kupovat. Jednak to říkám z vlastní zkušenosti, protože mi jich pár leží na poličce a za druhé, pokud už se někdo potřebuje něco naučit, tak je nejlepší ho do toho "hodit", ať se v tom "vymáchá" sám, všechno si osahá a když neví ať se doptá.
user avatar NA
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
7. 01. 2014, 02:29:39
Jenže to je zkušenost po ne malém množství programů.
Hodit do vody má dvě hlavní nevýhody: Naučíš se prasárny, které se těžko odnaučuješ. Skutečně efektivní práci tě jako začátečníka nikdo nenaučí, protože většina to nejen neumí, ale ani o tom neví, že neumí. Ti co umějí tě nebudou učit základy ty ani ještě nevíš co chceš.

V IT bych dal přednost e-booku. Už jen kvůli možnostem aktualizace a zkrácení času sazby.
user avatar TiS.
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
10. 01. 2014, 20:37:13
No, téměř vše jsem se naučil touto formou, tedy pokus-omyl. Jenže... Jenže pak jsem třeba po osmi letech zjistil, že když zmáčknu mezerník a pohnu myší v GIMPu, tak se mi posouvá celý obraz po ploše a já nemusí jezdit posuvníky nebo točit kolečkem. A takových příkladů bych našel víc.

Takže je určitě dobré si přečíst nějakou knížku, třeba i ke starší verzi programu, ale tam se dozvíte věci, které jsou odrazovým můstkem. Z můstku skočíte dál než ze země, to je snad nadmíru jasné.

(Hlavně už jsem v letech, kdy mám dost jiné práce a nemám čas na neustále experimenty.)
user avatar Martin Růžička
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
14. 01. 2014, 11:24:42
Kniha o LibreOffice/OpenOffice v českém jazyce by byla velmi užitečná. Kdyby se podařilo dotáhnout do konce její vydání určitě si ji pořídím.

Souhlasím se zaměřením knihy především na moduly Writer a Calc, jakožto nejdůležitější a nejvyužívanější části celého balíku.

Nicméně kdyby se do budoucna objevily v češtině nějaké materiály i k ostatním modulům, bylo by to báječné! Především bych uvítal knihu o databázovém modulu Base. Je to velmi šikovná, leč poněkud (dle mého neprávem) opomíjená součást LO/AOO. K jeho malé míře využívání myslím přispívá absence manuálu a výukových materiálů v češtině. Kromě - již pár let zpět - několika zajímavých článků od pana J.Svobody, či pana Pastierika nevím osobně o ničem. Pro lidičky kteří by chtěli začít s Base opravdu pracovat to představuje dost problém (zvláště pokud nejsou, tak jako i já, příliš jazykově nadaní). Bez podobných materálů to nakonec naprostá většina začátečníků zase brzy vzdá, a na Base opět zapomene.
user avatar zvedavec
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
14. 01. 2014, 12:35:02
No kdyby bylo na me, tak by mi vadila absen ce casti pro Impress, protoze u nas ve skole se nejvice pouziva
Writer a Impress (mraky prezentaci do vyuky). Tabulky minimalne.
user avatar Kerala
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
3. 02. 2014, 12:14:35
Knihy o LO4 v angličtině jsou (http://www.libreoffice.org/get-help/documentation/), ale pokud se má LO rozšířit do naší státní správy a samosprávy, tak literatura musí být v češtině. Pak některé úřady mohou využívat i desítky výtisků.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
3. 02. 2014, 13:32:54
Právě k účasti na překladu těch oficiálních knih z angličtiny do češtiny jsme tu už vyzývali (dokonce dvakrát): http://www.openoffice.cz/novinky/holesovsky-pojdte-prekladat-prirucku-k-libreoffice-do Dokonce část by se překládala ze slovenštiny, protože Slováci už na tom nějaký čas pracují.
user avatar L.D.
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
21. 07. 2014, 11:18:15
Já používám velmi intenzivně Calc. Myslím si, že je poměrně intuitivní a nápověda je dostatečná, takže knihu o Libre/Open Office nepotřebuji.
Ale!
Na trhu chybí něco jako mistrovství v Excelu. Nějaká podrobná kniha o programování maker v Calcu. Tady už nápověda nestačí a i když Calc toho umí hodně, přesto většina je ukrytá a běžnému uživateli nedostupná. Jako zdroj používám internet, kde se objeví sporadicky velmi potřebné části kódu, které obrovsky dokáží změnit běžné kancelářské zařízení ve vysoko výkonný nástroj, který dokáže nahradit i mnohem dražší specializované programy.
Nedávno jsem zápolil s NLPSolverem (řešitel) jak jej volat z maker. Po velkých obtížích, převážné množství času jsem strávil hledáním a tříděním informací z internetu, vyšel z toho velmi slušný výsledek, který ukázal velkou sílu maker. Bohužel nepovedlo se mi jej zprovoznit pro Libre Office, ale pouze pro Open Office. Pravděpodobně nejsou úplně identické.
Myslím si že v dne v dnešní době, kdy se minimalizují náklady a maximalizuje zisk, je Calc ve spojení s makry tím nejlepším, nejjednodušším, nejlevnějším a přitom nejvýkonnějším řešením pro spoustu firem. Samozřejmě to předpokládá funkční nelineární solver, který je základem pro vlastní minimalizaci. No a makra velmi urychlí ruční vkládání parametrů a zautomatizují celý výpočet. Stačí pak pouze zadat do příslušných buněk výchozí údaje a stisknout tlačítko.
No a protože stisknout tlačítko umí každý, není potřeba k ovládání vlastního programu programátora.
user avatar m.b.
Odpovědět
Koupili byste si knihu o LibreOffice/OpenOffice?
11. 09. 2014, 00:53:14
Pokud by kniha neobsahovala jen vseobecne zname veci/postupy z writu a calcu a naopak by se venovala i basu, pak bych evahal snad ani minutu....

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře a podniká v oblasti informačních technologií. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.

 

Public Relations

Tajemství pohodlí – jak vybrat ideální dámské pyžamo?

Využíváte plně potenciál M365 a Microsoft Vivu?Správ­ná vol­ba noč­ní­ho oble­če­ní je ta­jem­stvím dobré­ho stylu a také hlu­bo­ké­ho a po­ho­dl­né­ho spán­ku. Po­ho­dl­né, ele­gant­ní, a někdy do­kon­ce svůd­né – ideál­ní pyža­mo je tako­vé, které způ­so­bí, že se bude­te cítit po­ho­dl­ně a krás­ná, do­kon­ce během od­po­čin­ku. Objev­te s námi, jak si vy­brat z na­bíd­ky Victoria’s Secret tako­vé noční oble­če­ní, které ne­bu­de pouze konej­šit vaše tělo, ale navíc ozdo­bí scé­nu, kterou je vaše lož­ni­ce – in­spi­ruj­te se a do­přej­te si každou noc trochu luxusu!

Pokračování ...


 
 
woo jaw demo hz