Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?

LO.png Nedávno vyšla zpráva o tom, že kleslo rozšíření svobodných kancelářských balíků a naopak se výrazně rozšířily obdobné balíky ve formě webových aplikací. Charles Schulz tyto informace zpochybňuje a vyzývá k pokračování v inovacích.  

Přibližně před dvěma týdny vyšla zpráva, že výrazně kleslo nasazení svobodných kancelářských balíků (Apache OpenOffice, resp. OpenOffice.org, a LibreOffice). Ze 13 % v roce 2011 došlo podle této zprávy k poklesu na souhrnných 5 %, současně webové Google Docs dosáhly 13 %. Výsledky jsou založeny na průzkumu Forrester Research u 155 respondentů.

Charles Schulz z The Document Foundation však tyto údaje zpochybňuje. Podle něj se nikdy v žádných výsledcích průzkumů neobjevilo zmíněných 13 %, ze kterých měl podíl klesat. Především by se ale tvůrci neměli ohlížet na všelijaké specifické požadavky a místo toho pokračovat v inovacích. Největší výzvou je aktuálně expanze LibreOffice do cloudu a na mobilní zařízení.

(Jako ve škole) Průměr: 1.00 | Hodnotilo: 2
 

Komentáře

user avatar Petr Valach
Odpovědět
Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
29. 10. 2013, 20:56:24
Tyhle rádoby "výzkumy" miluju. Jak kdo pozná, kolik lidí používá jakýkoliv program? Ani u komerčního se to nespočítá, protože existují pirate editions. Jsou to jen odhady, a troufám si tvrdit, že hodně blbé odhady. Ví vůbec někdo, kolika lidem jsem už poskytl instalačky pro oo a lo?
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
29. 10. 2013, 21:45:27
Vždyť to tam je napsáno - zjišťovali to dotazováním 155 respondentů, patřících mezi klienty Forrester Research, velmi drahé výzkumné agentury (například přístup k tomuto konkrétnímu průzkumu stojí 2495 USD!).

Počet uživatelů AOO/LO se zjišťuje velmi obtížně, protože si stačí stáhnout jeden instalátor a neřešit počet licencí (nemluvě o balíčcích v linuxových distribucích, ale většina instalací je na Windows). Při stažení se také nerozlišuje nová instalace a aktualizace. Není to ani příliš důležité. Důležité primárně je, aby u nich probíhal aktivní vývoj a uživatelé tak měli možnost volby.

Každopádně jsou AOO/LO tak významné, aby stály Microsoftu za to proti nim bojovat, viz například: http://zkrt.cz/vWF
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Re:Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
29. 10. 2013, 22:17:55
No tak to ti pěkně děkuju :-))) to je pěkný svinstvo, a navíc nepravdivý. Microsoft je fakt nehorázně šítácká firma :-(((((
user avatar Dave
Odpovědět
Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
29. 10. 2013, 21:35:30
Ale je fakt, že Libre office na Android by se velice hodil.
user avatar MeeGo no future
Odpovědět
Re:Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
29. 10. 2013, 21:50:56
jj, za LibreOffice na Android bych klidně zaplatil a podpořil dobrou věc. Fakt mi na mém tabletu chybí.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
29. 10. 2013, 22:19:53
Problém je, že nejsou lidé. Ale vývoj běží, snad by první verze mohla být do konce roku: http://www.openoffice.cz/novinky/libreoffice-pro-android-jiz-brzy Dokonce se už delší dobu dá stáhnout připravený APK s vývojovou verzí, ale "použitelnost" je aktuálně taková, že program spadne hned po spuštění, případně při pokusu otevřít dokument.
user avatar lp.
Odpovědět
Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
29. 10. 2013, 23:59:38
Celé se mi to nějak nezdá. Pokud by v předpokládaném segmentu mělo lo/aoo podíl 13% asi by se to patřičně prezentovalo nebo i oslavovalo. Současně podíl cloudových aplikací je na tento segment dost vysoký. Suma procent je navíc dost vysoká. Možná se jedná o procenta, kdy se njednotlivé aplikace bez ohledu na rozšíření používají/testují? Tipuji, že jde o zjišťování mezi velkými uživateli mso, jaké verze a případně další sw používají. Bez podrobnějších informací ale nelze z toho dělat nějaké závěry.

Ostatně soudím, že expanze do cloudu je jen dalším tříštěním sil vývojářů. A přesun na tablety - osobně na přímý převod moc nevěřím, jde o jiná zařízení, jiné požadavky, jiné ovládání.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
30. 10. 2013, 00:26:57
Bohužel, nedá se nic dělat, musíme tam všichni. Kam? Do cloudu. Lidé jsou pohodlní a chtějí mít co nejmíň starostí, což jim cloud poskytne. Tedy samozřejmě pokud mají kvalitní internetové připojení. Aktuálně jsou všechny (myslím ty použitelné) cloudové kanceláře proprietární a dostupné výhradně způsobem SaaS. Je nemalá skupina uživatelů, která bude chtít mít svobodnou kancelář nasazenou v cloudu IaaS, případně i v privátním cloudu.

A co se týká mobilních zařízení (telefony, tablety) - přímý převod nejde, o čemž se každý může přesvědčit po instalaci AndrOpen Office. To je tupý port AOO a je to na tom hodně znát, na telefonu je to naprosto nepoužitelné. LibreOffice for Android jde úplně jinou cestou a proto to také trvá tak dlouho. Ten malý kus GUI, který jsem viděl před pádem aplikace, ukazuje, že by to nemuselo vypadat špatně.
user avatar neutr
Odpovědět
Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
30. 10. 2013, 08:07:16
Ano souhlasím. Je to jen špinavá lež. Vzorek 150 uživatelů je naprosto směšný. Existují zásady, které říkají, že spolehlivým vzorkem může být prakticky jen druhá odmocnina z celku.
Tady se nejedná o solidnost interpretace. Vzorek by měl obsahovat zástupce všech kvalitativních skupin a druhů (obecně). Právě druhá odmocnina (náhodný výběr) poměrně slušně nahradí cílený výběr. Pokud jsou tedy stanoveni jen zástupci a vzorek je menší, byl zřejmě pořízen z nějakého výchozího údaje. Tím byl zřejmě podíl lidí přecházejích na Cloud. Tady zřejmě jde jen o 155 respondentů (kteří se možná už dříve zavázali k nějaké spolupráci Forrester Research). Ten počet by vypadal spíš jako počet terénních spolupracovníků ve státě NewYork. Tedy lidí, kteří běžně na ulicích obtěžují s vyplněním dotazníku, ale význam respondent to nesplňuje. Tito formou nějakého dotazníku zaškrtli otázky (jaké - na co se zaměřovaly?). Forrester Research by se měl stydět za takovou práci. Firma, která má renomé a nechce o něj přijít by se toho nedopustila.
Je tedy otázkou zda by postačovalo "jen" 155.000 respondentů a mnoho možností na hodně otázek aby se průzkum trošku blížil skutečnosti.
Z kolika zemí by se měl průzkum soustředit? Stovka to být nemusí, ale určitě nejlidnatější země jako Čína a Indie (dohromady přes 2 miliardy lidí). Nejméně by měli být typičtí zástupci z každého kontinentu. Tedy nejen ve smyslu lingvistickém, ale také sociálním. Ne jen zaměstnanci firem, ale běžní uživatelé jako soukromé osoby.
Je to naprosto nesmyslné tvrzení a já bych se nedivil, když by se Forrester Research ohradili, že nic takového nedělali.

O těch cloudech, nebo spíš internetovým kancelářích lze také výrazně pochybovat. Když máme něco dělat v reálném životě, tak i s dobrým připojením to nestojí za moc. Cloud je dobrý zejména jako úložiště. Ale já jsem zkoušel pracovat třeba s tabulkáčem od Google - a za 3 minuty jsem byl na prášky kvůli odezvám a to jsem na poměrně rychlém UPC.
Nemám představu, že bych dělal něco na mobilním zařízení někde v autě, nebo jiném pohybujícím se prostředku. Tedy když není nic jiného, tak je to lepší než nic, ale jinak mne už nikdo na podobné pokusy nenaláká. I když s Google běžně pracuji, ale to co dělám v tabulkáči, nebo texťáku, tak jenom z HD a do Google to kopíruji. Jednoduše když se nejedná o sdílení s více uživateli, tak žádný cloud, ale klasická instalece.
user avatar lp.
Odpovědět
Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
30. 10. 2013, 08:42:40
Nerad bych tady zabíhal do statistiky, ale to o odmocnině z celku není zcela pravda. Taen vzorek může být dostatečný, problém je v tom, koho reprezentuje. Zmínka o decession makerech a zákaznících drahé agentury naznačuje spolu s cenou, že se jedná spíše o velké firmy a korporace a podíl macu směruje do ameriky. V této skupině by uvedený podíl oo byl možná dobrou zprávou.
Můj odhad: Agentura něco sledovala, vydala pro své potenciální zákazníky ochutnávku výsledku a toho se chopili ti, pro které to určeno nebylo.
user avatar neutr
Odpovědět
Opravdu klesl podíl balíků Apache OpenOffice a LibreOffice?
30. 10. 2013, 10:19:07
Já souhlasím s tím, že to mohla být nějaká studie s úplně jiným cílem, a vycházela z výzkumu u rospondentů, kteří pravidelně spolupracují (vyplňují dotazníky)na všechno možné. Ale vyjádřit pokles ze 13ti na 5% nemůže být dobrá zpráva ani náhodou.
Samozřejmě pokud chtěli někoho nakrmit, že počet uživatelů, například cloudu vzrostl, potřebovali to na něčí úkor vykázat. Už v této fázi je to manipulace a zřejmě fabulace.
Dotaz a odpověď jsou při tom dost zásadní. Není jedno jestli respondent odpoví, že v minulosti (jak dávno?) používal AOO, LO a přešel na GoogleDocs, přičemž přestal využívat (odinstaloval?) původní instalace OOo. Nebo se ke GoogleDocs jen přihlásil a testuje? Jestli někdo "odešel" z OOo a "přešel" na internetovou kancelář tak to znamená, že to otestoval a rozodl se. Následně je možné tvrdit - ano měl jsem původně AOO (LO) a před půlrokem (statistika se zabývá změnou za určité období) jsem zcela přešel a přestal AOO (LO) užívat.
Jestli byl dotaz jen na
- 1. instalovali jste za poslední rok AOO (LO) Ano/Ne.
- 2. instalovali jste za poslední rok internetovou kancelář Ano/Ne.
Tak to vůbec neodpovídá skutečnosti v tom smyslu odkud kam uživatel přešel. Ještě bych uvedl, že mnoho "respondentů" se chová jen tak jak sami potřebují. Pochybuji, že z těch 155 by všichni odpověděli na obě otázky. Samozřejmě pokud to jsou například betatesteři tak budou všichni vědět oč se jedná (což běžný respondent většinou ani neví). Pokud se ale jedná o průzkum mezi odborníky, tak je nesmysl uvádět to mezi obecné trendy uživatelů kancelářských aplikací.
Jednoduše je to lež, i kdyby to bylo jen pro nakrmení uživatelů (investorů) určitého typu. Jestli to někdo ještě vylepšil tím, že to vydává za celosvětový trend, tak je to lež^2.
Aby se kdokoliv mohl seriózně vyjádřit k užívání toho, kterého systému, musel by mít nejméně celosvětový vzorek. I když existují statistiky pro různé země, dělají to většinou místní orgány, nebo firmy a každá jinak.
Proto by to musela dělat jediná firma ve všech zemích. Ale ten dotazník by byl velký jako manuál k osobnímu počítači. Od otázek máte počítač?, Máte Windows?, Máte MSO?, Měli jste LO?, Máte GoogleDocs a od kdy? Kdy jste přestali používat LO? Co nejčastěji používáte - textový procesor? Na jaké uživatelské úrovni pracujete s počítačem - začátečník, průměrný, zkušený, programátor? Jaké máte vzdělání?, popište váš zdroj obživy - a, b, c... Počítáte se mezi střední třídu? Až po otázku jste ochotni spolupracovat jako respondent?
Teprve takhle se dají sehnat respondenti, na které je možné se později spolehnout a dotazovat se cíleně. Ale ani potom není záruka, že systém otázek je solidní a vyjadřuje správně to co nakonec vyjádří statistik. Je známé, že Churchil řekl (tedy přibližně takto) : Věřím jen takové statistice, kterou jsem sám zmanipuloval.
Pochybuji, že někdo může podobné výroky dokládat solidním průzkumem. Jsou to všechno velmi hrubé odhady, když to řeknu slušně.
Bylo by solidní napsat, že například z milionu dotázaných uživatelů Google odpovědělo 155 že znají AOO (LO) a v posledním roce 10 z nich přestalo OOo užívat a místo toho užívají jen GoogleDocs i doma na osobním počítači (nejen tablet, telefon kde OOo nemá funkční aplikaci).

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře a podniká v oblasti informačních technologií. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.

 
 
 
woo jaw demo hz