Recenze knihy: Buzzmarketing – Přimějte lidi, aby o vás mluvili

komercni.png Kniha Buzzmarketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili se zabývá částí marketingu opírající se o vyvolávání rozruchu. Nejedná se přitom o žádnou novinku, ale o způsob reklamy používaný již dlouhá desetiletí, aniž si to mnozí vůbec uvědomují. Sám autor Mark Hughes se věnuje nejen svým zkušenostem z této oblasti, ale přináší také celou řadu různých příběhů právě o úspěchu Buzzmarketingu.

Buzzmarketing

Sám nejsem žádným marketingovým expertem, nicméně se neustále věnuji propagaci při všech svých aktivitách. Proto jsem také sáhl po knize Buzzmarketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili, abych v tomto směru rozšířil své znalosti a zejména získal novou inspiraci. Toto očekávání se vyplnilo částečně, avšak čtení to bylo velice zajímavé, což jsem rozhodně nečekal vzhledem ke svým předchozím setkáním s marketingem.

Co jsem očekával a co je buzzmarketing?

Tím hlavním, co jsem očekával, byla inspirace k vlastním aktivitám v Liberixu a stejně tak i v občanském sdružení Kosmo Klub. Právě v Kosmo klubu zasedám ve výkonném výboru a často řeším propagaci mnoha akcí. Přitom mám na propagaci velice omezený rozpočet. Do četby knihy Buzzmarketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili, jsem tedy šel s tím, že získám zejména inspiraci a návod na lepší propagaci bez nutnosti velkých finančních investic. K tomu, jestli se moje přání a cíl splnily, se dostanu až na konci.

Pojem buzzmarketing všeobecně označuje oblast marketingu, která se zaměřuje na vyvolávání rozruchu (odtud buzz), a to mezi lidmi (tedy uživateli, zákazníky) i médii. Primárně se tedy neopírá o televizní spoty a billboardy (i když je často využívá), ale snaží se hledat inovativní nápady, které se liší od běžných praktik, a tak vyvolávají rozruch. Jinak se vytváří podmínky, aby se reklama šířila levněji, často sama, a to pomocí rozhovorů mezi lidmi. Typickým příkladem může být všem dobře známá společnost Apple, opakem zase Hewlett-Packard (ten rozruch rozhodně nevyvolává).

Autorem knihy Buzzmarketing je Mark Hughes, který je všeobecně považován za jednoho z největších expertů na tuto oblast. Mimo jiné proto, že stál u zrodu marketingu Half.com (nechal dočasně přejmenovat město Halfway na Half.com – způsobil rozruch). Více informací o jeho osobě a buzzmarketingu lze nalézt na webu Buzzmarketing. Na závěr úvodu je ještě dobré zmínit, že kniha vyšla v originále Buzzmarketing. Get People to Talk about Your Stuff už v roce 2005. U nás jej pak v překladu vydalo nakladatelství Management Press, s. r. o. o rok později. I tak však nemohu říci, že by byla v dnešní době zastaralá a neužitečná. Prostě jen neobsahuje tolik informací k sociálním sítím (které měly v roce 2005 úplně jiný status), jak by bylo žádoucí, a nejnovější příklady z praxe.

Co v knize najdete

Především detailní vysvětlení pojmu a oboru buzzmarketing a nepřeberné množství čtivých příběhů produktů nebo firem, které jej používaly (do roku 2005 vzhledem ke stáří knihy). Ty jsou uspořádány podle souvislostí k určitým tématům. Přitom se vždy rozhodně nejedná pouze o notoricky známé společnosti, kterým je věnována pozornost. I když o nich toho najdeme také mnoho, například v soubojích mezi Coca Colou a Pepsi nebo mezi Mustangem a Camarem. Některé části knihy ovšem nejsou psány ve stylu souboje běžného marketingu a buzzmarketingu. Čtenář se tak často setkává s tím, jak se dělá reklama v malých podnicích nebo dokonce v nově vznikajících odvětvích (například barvy pro batikovaná trička). Podobných příběhů cest za úspěchem je mnoho a jedno rozhodně mají společné. A tím je vždy zcela odlišná cesta, tedy způsob propagace a jiný pohled na věc.

V knize také najdete spoustu zajímavého čtení, které zaujme i doposud zapřísáhlé odpůrce jakékoliv reklamy nebo chceme-li marketingu. Tím případem jsem byl i já a četbu tohoto druhu literatury jsem pojal spíše jako experiment s tím, že to zkusím a třeba se něco zajímavého dozvím. Kniha je také velmi zajímavě členěná, přičemž se opírá o tzv. tajemství (například jak dělat rozruch, jak upoutat pozornost médií, jak hledat potenciál apod.).

Co v knize nenajdete

Rozhodně nečekejte, že najdete univerzální návod na jednoduchý, levný a zároveň účinný marketing. Čekejte spíše příběhy toho, jak to dělali ostatní. Můžete tedy získat základní přehled v oblasti a inspiraci. Nemůžete čekat řešení vašich problémů stejně jako od žádné jiné knihy. Stejně tak nenajdete nejnovější příklady a trendy v dané oblasti, ale o tom už jsem psal úplně na začátku.

Závěrem

Kniha Buzzmarketing - Přimějte lidi, aby o vás mluvili patří mezi určitě kvalitní a užitečnou literaturu. Otázkou však zůstává, zda získané informace dokážete využít pro svou práci, či nikoliv. Osobně se mi četba líbila zejména svou skutečnou čtivostí a nepřeberným množství zajímavých příběhů ohledně využití buzzmarketingu. Pokud vás tedy tato oblast marketingu zajímá, nezbývá mi než vám tuto knihu jen vřele doporučit.

Autor: Mark Hughes

Překlad: Hana Škapová

Rozměry: 145x205

Vydal: Management Press

Datum vydání: 2006

Počet stran: 215

Typ vazby: lepená

Barva: černobílá

ISBN: 80-7261-153-4

Běžná cena: 298 Kč (doporučená cena)

(Jako ve škole) Průměr: 1,67 | Hodnotilo: 6

Přidat názor

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

EDU Trainings
Michal Polák

Michal Polák

Public Relations

IPv4 zastarává, i tak si však zaslouží kvalitní zabezpečení

Znáte souvislost mezi doménami a typickými IP adresami? Není od věci si uvědomit, že zatímco domény jsou určeny pro zjednodušení hledání webové stránky na internetu, IP adresy slouží primárně pro výpočetní techniku, konkrétně pro přesné vyhledání konkrétního serveru nebo počítače.

Pokračování ...

AIMTEC
SAM v kostce 2019