Impress: Jak na text v prezentacích

impress.png V dnešním článku se zaměříme především na všechno možné kolem textu v prezentacích. Ukážeme si vhodné nastavení písma, odstavců a odrážek, ale také kopírování textu odjinud. Stejně tak zmíníme možnosti spojené s předlohou snímku a nastavením stránky. Kromě čistě technických řešení však bude pozornost netradičně věnovaná také celkové úpravě a kopírování textu odjinud.  

Nastavení písma

Samozřejmě nejlepší prezentace slouží pouze jako pomůcka přednášejícímu a měla by se dle nejnovějších trendů využívat zejména pro stručné pojmy, fotografie, jinou grafiku a grafy. Přesto je použití většího množství textu v prezentacích někdy nezbytným krokem, kterým sebou přináší řadu otázek. Patří mezi ně zejména velikost písma a jeho vhodné umístění v kontextu s dalším obsahem prezentace. Podle vlastní zkušenosti mohu důrazně doporučit písmo minimálně velikosti 24, v případě menšího plátna a velké přednáškové místnosti (pokud patříte mezi ty šťastlivce, co to dopředu ví) lze písmo dále zvětšovat nebo naopak zmenšovat.

Příklad nastavení písmaPříklad nastavení písma

V aplikaci Impress můžete písmo nastavovat buď manuálně u každého snímku zvláště přes Formát | Znak..., anebo (a to je ideální případ) využijete předlohu snímku. Ta se nachází v menu v Zobrazit | Předloha | Předloha snímku a byla o ní řeč již v článku Impress pro pokročilé: Práce s předlohou snímku, vytvoření šablony.

Nastavujeme písmo v předloze snímkuNastavujeme písmo v předloze snímku

Samozřejmě další možností je použití Stylů, které v Impressu najdete, pokud si je neumístíte do žádného panelu nástrojů ve Formát | Styly a formátování nebo si je také můžete spustit s výchozí zkratkou F11. V Impressu se přitom se styly zachází úplně stejně a jsou ideální volbou například pro část textu, která je sice v prezentaci vícekrát, ale zpravidla není na každém snímku neustále na tom stejném místě a je třeba přes klávesovou zkratku F2 například vkládat Text (textové pole). Tak právě tímto způsobem jej lze rychle nastavit a mít jistotu, že se nebude lišit od těch ostatních.

Výhoda stylů v Impressu spočívá také v tom, že když si něco rozmyslíte, nemusíte procházet celou prezentaci a zvlášť měnit nastavení. Nicméně to nebrání tomu, abyste navíc například přes Tučné (Ctrl+B) zasahovali do již styly naformátovaného textu. Text zůstane tučný i v případě, kdy například v předloze snímku změníte velikost samotného písma. V podstatě úplně stejným způsobem pracujeme s odstavcem, což je opět shodné s Writerem. Samozřejmě je nutné upravit samotné Vzdálenosti mezi odstavci ve Formát | Odstavec a záložce Odsazení a proklad znaků. Prezentace není dokument.

Nastavení odrážek

V přednáškách více než kde jinde používáme odrážky. Najdete je ve Formát | Odrážky a číslování. První záložka Odrážky nabízí z celkem osmi možných, dobře známých odrážek. Všechny však mají jednu velkou nevýhodu, nepřizpůsobí se barvě textu, respektive pozadí. Jinak řečeno, při černém pozadí se sice obarví na bílo stejně jako text, ale při následné změně textu například na modrou barvu již ne.

OdrážkyOdrážky

Barva odrážek může být problém – ukázkaBarva odrážek může být problém – ukázka

V druhé záložce Typ číslování si jen vybíráte z mnoha druhů číslování nebo „řazení“ dle abecedy, například a), b), c) atd. Bohužel použití číslovek s sebou přináší v podobě barvy stejnou nevýhodu jako odrážky.

Typ číslováníTyp číslování

V záložce Obrázek je obrovské množství různě vypadajících odrážek. Sami uznáte, že některé jsou, ale některé vůbec nejsou, použitelné.

ObrázekObrázek

Tip: Při přednášení se vyhněte přeskakování z prezentace do jiných dokumentů, například tabulek. Takové počínání vypadá vysoce neprofesionálně a posluchače si tím rozhodně nezískáte.

Kopírování textu odjinud

Občas je do prezentace potřeba kopírovat text odjinud, jenže bez formátování, které by mohlo dále činit zbytečné problémy. To uděláte přes Úpravy | Vložit jinak a vyberete neformátovaný text, následně potvrdíte OK. Tak se vám do prezentace vkopíruje jen skutečně „čistý text“. Ještě jednodušší je, vložit ho přímo do textového pole, kdy si nakopírovaný text nevytváří své vlastní pole (při kopírování textu odjinud). Formát nastavený v Předloze snímku se přizpůsobí automaticky po nakopírování textu do již existujícího textového pole (Obsahu).

Rozdíl mezi textem rovnou nakopírovaným a nakopírovaným do již připraveného textového pole (nahoře; formát nastavený v Předloze Rozdíl mezi textem rovnou nakopírovaným a nakopírovaným do již připraveného textového pole (nahoře; formát nastavený v Předloze snímku)

(Jako ve škole) Průměr: 2.00 | Hodnotilo: 4
 

Komentáře

user avatar PetrV
Odpovědět
Impress: Jak na text v prezentacích
2. 06. 2011, 12:42:41
Pěkný článek, jen přidám pár poznámek:
Prezentace je samozřejmě dokumentem, ale myslelo se textovým...
Doporučuji nacpat do dokumentu ve Writeru nějaký text a podívat se na podpoložky nabídky Soubor - Odeslat. Poznámka: Je zapotřebí mít text definovaný jako nadpisy, aspoň částečně...
user avatar Jana
Odpovědět
Impress:Jak na text v prezentacích
6. 07. 2022, 11:59:31
Dobrý den jen se chci zeptat jaké je psací písmo v openoffice impress
user avatar neutr
Odpovědět
Re:Impress:Jak na text v prezentacích
6. 07. 2022, 18:31:42
Pozor OpenOffice se správně jmenuje buď Apache OpenOffice, nebo lépe LibreOffice, které si perfektně poradí se vším co potřebujete. (Apache OpenOffice je zastaralé a s novými formáty zejména Microsoftu si poradí jen málokdy)


V Impresu existuje "psací písmo" uváděno jako kurzíva a může být obyčejná, nebo tučná. Ale defaultně je nastaveno Liberation Sans. Mimo toho je tam asi přes tři stovky jiných druhů písma (fontů) a každý je možné převést na kurzívu (psací písmo). Mezi insatalovanými fonty je i několik druhů Calibri, které používá Microsoft. Každé písmo má také mnoho velikostí.


Mám dojem, že musíte udělat do školy prezentaci a máte za úkol konkrétní formát. Nebojte LibreOffice si se vším poradí dělal jsem několik prezentací pro první semestry VŠ a vše OK, jen to musíte uložit ve formátu PowerPoint (je jich tam asi 5 včetně 365 (autoplay). Nikdo nepozná, že pracujete v LibreOffice. To platí také o ostatních formátech pro Excel a Doc.

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
 
 
woo jaw demo hz