Komentáře Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících

user avatar lp.
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
9. 10. 2013, 13:28:14
Trochu mne to zklamalo. Podobných srovnání jsou na internetu tuny a prakticky se několik let nemění.

Bylo by asi férové říci, že LO/AOO jsou dnes zhruba na úrovní mso 2003, což byl dobrý balík, stále se používá a pro většinu uživatelů je naprosto postačující, ms je o 10 let dále.
user avatar zvedavec
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
9. 10. 2013, 13:59:54
Souhlasim se vsim, co jste napsal.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
9. 10. 2013, 18:50:20
Je zajímavé, že jsem ty "tuny" nikde neviděl. Srovnání se objevují, ale ne v tomto rozsahu. Rovněž není pravdou, že by se to neměnilo. Stačí se podívat, jak se liší toto srovnání a to, které jsem psal před dvěma lety (na LinuxEXPRESu).

"O 10 let dále" neznamená směrem k lepšímu. Jsou to hlavně překopávky GUI, které někomu vyhovovat mohou a jinému nikoliv (plus ve 2013 ten tlak na ukládání na SkyDrive). Co se mi v MSO líbí, je možnost náhledu změn, aniž by se musely potvrzovat (to v AOO/LO citelně chybí).
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
9. 10. 2013, 15:59:12
Na rozdíl od škarohlídů mně se přehled líbí. Už proto, že je užitečný a protože vím, jakou k... práci dá něco podobného sestavit.

Zásadně nesouhlasím s tvrzením, že LO odpovídá MSO 2003. To je prostě čiročirý nesmysl. Software602 kdysi porovnával OO tuším verze 2.4 s MSO 2007. Bylo to fifty-fifty, trochu navrch měl OO.
user avatar lp.
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
9. 10. 2013, 18:47:36
Užitek a množství práce spolu nemusí korelovat. Z přehledu mohu získat dojem, že nejsou porovnávány kancelářské balíky, ale konverzní utility.
Ostatní porovnávané oblasti (po odstranění nepřesností) ukazují, že balíky umí skoro totéž. Uživatele ovšem zajímá jak to mohou dělat.

Word se od verze 2003 do 2010 moc nezmněnil.
Základy psaní Word i Writer umí podobně, práce se styly u obou také není nic moc. Rozdíl je ve slovnících, kontrole gramatiky, podpoře týmu (sledování změn, sdílení), práce s objekty. Writer tady neumí co uměl word 2003.
Excel se se asi měnil nejvíce. Calc tady hodně nestíhá:
Grafy: lze kombinovat různé typy, minigrafy, vzorce (jména) v datech
Filtry: Více filtrů na listu, práce s datumem, napojení tabulek na vzorce, styl tabulky,
Kont. tabulky: Ohromný rozdíl ve vytváření, práce s datumy, průřezy, kontingenční grafy, počítaná pole a položky, průřezy, ...
řešitel: od v 2010 podstatné rozšíření
analytické nástroje: Podobný doplněk pro oo zatím nestíhá.
řada dalších vychytávek (mj. mazání duplicit, vzorce v nakreslených objektech, ...)
Calc se zatím blíží možnostem excelu 2003
powerpoint: určité rozšíření ve v 2007, řada vychytávek, prezentace přes web, ...
impres je na úrovni 2003 (funkčně zaostává, ale vytváří jinak vypadající prezentace, používám ho raději)

Takže, v některých detailech je OO před verzí 2003, v jiných zatím zaostává. Je třeba i přiznat, že o řadě zmíněných funkcí mso naprostá většina uživatelů neví a tak je v oo nepostrádá. Celkově podle mne jde o úroveň 2003.

Za zmínku asi stojí také agresivní integrace skydrive do mso.
user avatar zvedavec
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
9. 10. 2013, 16:49:58
U nas v kancelarich jsou verze MSO XP(2001) a 2003. Jede to jak z praku, vsechno funguje a s nicim neni problem. To o AOO rict nemuzu. Stejne tak v zenine skole MSO 2003 do lonskeho (letosniho? nepametam) roku. O tech jsem proste nevedel. Coz opet nemohu rict o VLASTNICH OO u me ve skole.
user avatar Pavel Romančík
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
10. 10. 2013, 12:34:31
Libre Office nepoužívám z důvodu, že při tisku formátu .doc nedodrží nastavená ohraničení buněk (rámečků) Vše je uhraničeno jen jednoduchou tenkou linkou. Apache Open Office tato ohraničení vytiskne správně.
Předpokládám, že je to věc nastavení předvoleb programu, ovšem běžným laickým nastavením preferencí u Libre Office jsem nedokázal nastavit správný tisk rámečků.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
10. 10. 2013, 13:25:55
Pokud to dělá aktuální verze LibreOffice, ohlašte to prosím jako chybu: http://www.openoffice.cz/faq/oznameni-chyby
user avatar Miro
Odpovědět
Re:Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
10. 10. 2013, 16:43:42
Já bych ještě doplnil u LO formát wps z již neexistující sady MS Works (tuším od nějaká verze 4), a to včetně grafiky - Word to (překvapivě) neotevře.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
10. 10. 2013, 17:24:45
Děkuji za upozornění, ten mi unikl, doplním ho tam. V minulém srovnání to bylo přesně opačně, Word 2010 ho dokázal otevřít, Writer v LO nikoli.
user avatar Miro
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
11. 10. 2013, 09:28:21
To není možné. Works jsem začal používat na počátku devadesátých let a mám tady dokumenty z několika starých verzí Works z let 1995 až 2004 a ve Wordu 2007 a 2010 (a snad i 2003) to nelze korektně otevřít, aniž by to byla změť myšáků. Works v sobě obsahoval jednoduchý grafický editor a pouze Writer v LO (AOO jsem nezkoušel) tyto dokumenty otevře včetně grafiky tak, jak to bylo vytvořeno. A otevírat to šlo i ve starších verzích LO. Trochu problém je s nejstaršími dokumenty, které pochází z hodně staré verze, provozované na Windows 3.11, kde je jiné kódování, ale mimo pár písmen si to stále drží formu a je to čitelné. Ve Wordu není šance tyto staré soubory normálně otevřít. Já byl právě hodně překvapen, že Writer byl schopen zobrazit i vloženou grafiku u téměř dvacet let starých dokumentů.
Mohu pokračovat s tabulkami ve formátu wks. Excel to nezná vůbec, Calc to otevře bez formátování, po výběru kódování lze "pouze" přečíst text v buňkách. Ale i to je úspěch.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
11. 10. 2013, 14:05:53
Pokud se dařilo ty dokumenty pro Works otevírat i ve starších verzích LO Writeru, tím lépe. Oficiálně však podpora nebyla, stejně jako není ani dnes v Calcu (a co jsem zkoušel otevírat staré tabulkové soubory MS Works, tak to nefungovalo).
user avatar TiS.
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
11. 10. 2013, 19:16:05
Mohli bychom si uvědomit, že 99 % lidí minimálně vůbec nezajímají nějaké pokročilé funkce v kancelářských balících, zejména mám na mysli Excel vs. Calc. Writer nebo Word slouží primárně k psaní obyčejných kancelářských dokumentů, různých zpráv, dopisů atd. Excel/Calc zase drtivá většina lidí nepoužije na nic jiného než vytvoření tabulek se základními funkcemi (pokud vůbec).

Stále se porovnává neporovnatelné. Pokud chceme hodnotit, měli bychom si na stůl vyložit karty, na kterých bude jasně uvedeno, co chceme s těmi programy dělat a za jakým účelem (např. finanční analytik vs. sekretářka ředitele vs. např. student filosofické fakulty nebo domácí kutil). Pokud se budu rozhodovat, jaký softvér si pořídím, neměl bych se rozhodovat podle funkcí, které mi jsou k ničemu. Nekoupím si kolo za padesát tisíc, abych na něm najel dva tisíce kilometrů za rok. Koupím třeba od jiného výrobce za dvacet a budu spokojený. Lze vůbec porovnávat kvalitu těchto kol, pokud nevezmu v úvahu účel a náklady? Pokud dobře slouží účelu, obě budou stejně dobré. A takto je to se vším.

Také by se mělo hodnotit, v čem mne určitý softvér omezuje a v čem nikoli. Ze srovnání lze odvodit, že takový MS Word mě omezí mnohem více při práci s různými typy dokumentů, protože podporuje nejméně formátů. Pro mne osobně zásadní věc, pro někoho ne. Stejně tak mne MSO omezí v tvorbě vektorové grafiky, což se nedá říct o AOO/LO s aplikací Draw. A obráceně bychom také našli příklady.

Docela mě mrzí, že se vůbec nebere v úvahu, že v AOO/LO je také nějaký editor vektorové grafiky. Autor článku píše něco o "jednoduchém" editoru. Tak v tomto případě si představuji spíš něco srovnatelného s Malováním, resp. Paintbrushem, nebo WordPadem (zoufalost a bída). Řekl bych, že autor se ani nesnažil v něm moc pracovat. Já jsem v Draw začínal s vektorovou grafikou (a vlastně i tak trochu skončil, protože se jí už nevěnuji) a mohu potvrdit, že opak je pravdou: jedná se o pokročilý editor! Nelze srovnávat s např. Inkscapem, ale pokud by se trochu zapracovalo, potenciál zde je obrovský. Hlavně chci ale říct, že ve 2D se zde dá nakreslit skoro cokoli, což mám samozřejmě vyzkoušeno. Pro mne je tato součást zásadní pro práci v OO nejen při zpracování různě obtížných grafik k textům a obrovská přednost tohoto balíku, na kterou se zapomíná.

Také by mne docela zajímalo, kolik lidí, kteří nějak ze zásady straní MS Office, je používá na nějaké pokročilé úrovni, případně kolik z nich používá OpenOffice na pokročilé úrovni. Já používám v pokročilém módu jen AOO a nedovolil bych si z neznalosti hodnotit MSO ve směru, ve kterém je neznán, takže nechci odsuzovat. Nicméně bych rád poznamenal, že ve svém okolí bývám běžně svědkem takového přístupu stran uživatelů MS Office.

Za největší nedostatek produktů OO považuji absolutní absenci základních i podrobných manuálů na trhu s knihami!
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
11. 10. 2013, 19:56:05
Ano, absence manuálů a příruček, nejlépe tištěných, je velký problém (nějaké existují - ostatně jsem se před lety na nějaké příručce také podílel - ale celkově tu nic moc není; aktuálně to nejlepší, co v této oblasti existuje, jsou články publikované zde). Bohužel se ale jaksi nedostává autorů, kteří by je napsali.
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
12. 10. 2013, 02:31:33
Musím souhlasit. I když práce s Draw je mizerná (implementace interface kancelářského programu do grafického není žádná lahůdka), Draw dokáže divy. Např. podpora pro 3D objekty je fantastická. Dodnes mi leží v šuplíku velké téma ke zpracování - právě toto.
user avatar Jiří Blaha
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků a jejich používání
14. 11. 2013, 17:26:51
Ze svých zkušeností vím že:Word je zbytečně složitý a v defaultním nastavení rozhodněnneí uživatelskz příliš intuitivní, Calc je oproti Excelu na tom hůře (např. možnosti grafů), prezentace OO poslané mailem se neotvírají korektně a při otvírání OO dokumentů v MSO je porušeno formátování - což podle mne otvírá dost podstatný obecnější problém.

Na školách se totiž "vyučují" z 90% pouze Microsoftí produkty - předpokládám, že na základě poskytnutí těchto produktů našemu MŠ za "výhodnou" cenu. Ale co dál ? Představa, že svému dítku koupím balík MS Ofisů, aby mohlo zdárně udělat za DÚ prezentaci do IVT je je pro mě scestná, protože open systémy stačí na běžnou kanc. práci , tak jak někdo přede mnou rovněž konstatoval.
Nastává otázka, za co jsem ochoten platit - jestli opravdu za funkce, které potřebuji, nebo za něco, co nevyužiji, ale nutí mne k tomu obecný stav,který MS z výše uvedených důvodů nahrává. Nebo to prostě vyřešíme, jak je zvykem - MSO někde craknu a mám po problémech, s žádnou kompaktibilitou nemusím zápasit .
Takže co je zdarma, půjde zřejmně časem do kytek, pokud tyto projekty nedotuje někdo nějak jinak, protože vývoj něco stojí a zejména jeho rychlost je pak znát na výsledných produktech - jejich kvalitě a tudíž praktickému využití.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků a jejich používání
14. 11. 2013, 18:12:50
Je smutný fakt, že se na školách zhusta (naštěstí ne úplně všude!) učí používat jednotlivé programy tak, že už jen s jinou verzí téhož programu pak žáci neumějí pracovat. Neučí se koncepci práce, učí se klikat na ikonky. Že těžce převažuje Microsoft Office je do značné míry výsledek ohromného marketingového tlaku vydatně podpořený vstřícností vlád a ministrů školství vůči Microsoftu (různá memoranda porozumění, rámcové smlouvy atd.).

Jinak problémů s kompatibilitou formátů postupně ubývá. Není to stále dokonalé (ostatně i Microsoft začal "svůj" formát OOXML plně podporovat až v MSO 2013; specifikace formátu je mimořádně rozsáhlá), ale je to na slušné úrovni.
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Srovnání kancelářských balíků a jejich používání
14. 11. 2013, 22:00:54
Pane Jelinku, jenom si dovolim upozornit, ze vyuka klikanim na ikonky jde zprasit stejne tak v MSO v LO i AOO.
Pokud pominu licencni prednosti AOO/LO, lze ucit kvalitne na MSO i nekvalitne na AOO/LO.
user avatar Lukáš Jelínek
Odpovědět
Re:Re:Re:Srovnání kancelářských balíků a jejich používání
14. 11. 2013, 22:07:17
Ano, výuku lze zprasit v čemkoliv. Ale když se takhe učí v konkrétním programu (kterým je zde nejčastěji MSO), vytváří se určitá závislost na daném programu. Tak jsem to myslel.
user avatar Zvedavec
Odpovědět
Re:Re:Re:Re:Srovnání kancelářských balíků a jejich používání
14. 11. 2013, 22:22:37
Ano, jako ucitel a spravce IT, ktery prosazuje AOO rozumim, ale pro uzivatele je zavislost na baliku problemem, at je jim kterykoliv balik, dokonce v dnesni dobe je svym zpusobem problemem, kdyz zak projde skolou na LO/AOO, ale v praxi po nem bude pravdepodobne vyzadovan MSO. Muj zak to teoreticky bude mit tezsi...
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
14. 11. 2013, 22:49:44
Krom práce na tomto webu (plném dospělých lidí :-) ) spravuju a vypomáhám šéfredaktorovi webu www.exospace.cz. V tomto zhruba desetičlenném seskupení jsou kluci 13 až 19 let (plus nějací další, ale vyjma mě a jednoho 44tiletého kolegy se nikdo nepodílí na psaném obsahu). Dva jsou navíc Slováci.

Realita. Ano, u nás v ČR i na Slovensku se masově používá MS Office a OO nebo LO buď okrajově, nebo vůbec ne. Myslím, že bych mohl kolegy - studenty středních škol (u nejmladších jde o víceletá gymnázia) požádat o jejich názor k věci a zkušenosti ze školy. Na tom gymnáziu - výhradně MSO, na největší škole u nás, kam chodí 16tiletý Filip, opět jen MSO. Proč? Skoro to evokuje dojem o podplácení. Tyhle školy zadarmo vyrábějí Microsoftu další klienty. Za naše peníze. Je to v rozporu s dobrými mravy.
user avatar Robert Hlavatý
Odpovědět
Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
24. 10. 2014, 10:31:19
Mnohý profesor IT na středních školách pravděpodobně neovládá jiný balík než od MS... Dcera vypracovala do školy prezentaci v LO a uložila na školní server v požadovaném formátu a byla jí vrácena jako špatně zpracovaná.. Až po té co jsem se vložil a zaslal i screen shoty a upozornění aby dceři nenutil práci na jím upřednostněném dotovaném školním systému ale že úkoly budeme i nadále zpracovávat na LO pak jí teprve práci uznal..
user avatar Petr Valach
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
24. 10. 2014, 13:16:47
Díky za vaši odvahu a za to, že jste se se svými zkušenostmi podělil.
user avatar zvedavec
Odpovědět
Re:Srovnání kancelářských balíků: Programy v balících
24. 10. 2014, 16:37:17
Hypoteticky:

Co kdyz byla spatne zpracovana, bez ohledu na to, ze byla vytvorena v jinem baliku?
Ja kdybych byl "profesorem" na stredni, tak prace bez pouziti stylu by byla take vracena. (Jeste, ze nejsem, to by bylo rodicu nasranych...)
 
 
woo jaw demo hz