ONLYOFFICE, aneb „jen kancelář“
Kde se vzal kancelářský balík ONLYOFFICE, o němž většina lidí ještě neslyšela? V roce 2009 se v lotyšské firmě Ascensio System SIA zrodil projekt TeamLab, v jehož rámci začalo vznikat nejprve intranetové řešení, obsahující například wikistránky, blogy nebo fóra. Od té doby se to postupně „nabalovalo“.
V roce 2010 přibyly instant messaging a správa projektů, v roce 2011 kalendář, správa dokumentů a CRM systém. První krok ke skutečnému kancelářskému balíku byl učiněn v roce 2012 s implementací dokumentového editoru na bázi HTML5. Koncem roku 2013 byla vydána první cloudová kancelář pro osobní použití, tehdy ještě pod názvem TeamLab Personal. V polovině roku 2014 byly otevřeny zdrojové kódy (pod licencí Affero GPL) a zároveň došlo k přejmenování na ONLYOFFICE. Na konci téhož roku byla vydána verze pro Linux.
Velké novinky přišly v roce 2015 – v podobě Enterprise Edition, editoru a správy dokumentů pro iOS (iPhone), online editoru dokumentů pro Linux a poštovního serveru ONLYOFFICE Mail Server. O rok později to byly desktopové editory (které byly následně také otevřeny), tabulkový procesor, aplikace pro Android, verze Hosting Edition a podpora pluginů. Za letošní rok se zvládla integrace se systémy ownCloud, Nextcloud a Microsoft SharePoint.
ONLYOFFICE z bližšího pohledu
ONLYOFFICE tedy není jediný kancelářský balík, nýbrž celá skupina balíků vyvíjená společně. Můžete si na počítač nainstalovat a zdarma používat desktopovou verzi. Můžete si také na svůj server nainstalovat online verzi a tu používat odkudkoliv, i prostřednictvím mobilních aplikací (pro Android a iOS). Nebo můžete využít cloudovou verzi, poskytovanou způsobem „software jako služba“ (SaaS).
Díky integračním možnostem (konektorům) se může ONLYOFFICE stát součástí vašeho prostředí ownCloud, Nextcloud, Alfresco atd., integrovat lze ale také například do firemního informačního systému.
Desktopová verze je kompletně otevřená, za ostatní verze se většinou platí. Neziskové a školské organizace však mají cloudovou verzi zdarma.
Balík ONLYOFFICE je přeložen do 21 jazyků včetně češtiny. Navzdory malé známosti se tvůrci chlubí už dvěma miliony uživatelů. Nabízí podporu obou hlavních formátů pro kancelářské dokumenty (Open Document Format a Office Open XML), dále podporuje například formáty RTF, HTML, PDF, EPUB nebo CSV.
Kde získat, jak instalovat
Cloudová verze se poskytuje jako služba, proto se stačí zaregistrovat na webu tvůrců a můžete začít ONLYOFFICE používat. Po vypršení měsíčního zkušebního období je potřeba začít platit. Cena se odvíjí podle počtu uživatelů a začíná na 48 dolarech za rok (tedy něco přes 1000 Kč), resp. 72 za 3 roky; v této ceně jsou 2 uživatelé a 8 GB úložného prostoru.
Ceník
otevřený jako tabulkový dokument v cloudové verzi ONLYOFFICE
Ceny licencí verze pro instalaci na vlastní server (Enterprise Edition) se odvíjejí také od počtu uživatelů (minimum je 50) a od funkční škály (max. počtu portálů a případné dostupnosti rozšířeného ovládacího panelu). Platí se jednorázově a začínají na 600 dolarech. V případě integrace se platí za vývojářskou licenci, případně za SaaS řešení nebo cluster.
Desktopovou verzi si lze zdarma stáhnout na webu projektu a nainstalovat. K dispozici jsou instalační balíčky pro Windows (32bitovou i 64bitovou verzi; jsou podporovány všechny verze Windows od XP až po 10), pro OS X (10.10 a novější) a pro Linux (jen 64bitová verze; jsou připraveny balíčky pro Ubuntu a deriváty, Debian, Fedoru a Red Hat / CentOS). Linux má i přenositelnou verzi, která se neinstaluje, stačí ji rozbalit.
Zdrojové kódy desktopové verze jsou na GitHubu.
Používáme desktopovou verzi ONLYOFFICE
Po instalaci, případně rozbalení linuxového přenositelného balíčku, stačí aplikaci spustit. Po spuštění se objeví souborová nabídka, kterou si lze zobrazit i kdykoli později. Můžete založit nový dokument (text, tabulku nebo prezentaci), otevřít stávající soubor (buď dokument z nedávné doby nebo si vybrat přímo konkrétní soubor), případně využít další funkce – ty jsou ale závislé na napojení na portál ONLYOFFICE (v cloudu nebo na vlastním serveru).
S dokumenty lze pracovat tak, jak je člověk zvyklý z jiných kancelářských balíků. Je potřeba se smířit s tím, že funkční škála není tak široká jako třeba v LibreOffice nebo Microsoft Office, ale vše běžně používané tam je – včetně stylů, komentářů, sledování změn, vkládání matematických vzorců, kontroly pravopisu (i českého) apod.
Tabulkový dokument v ONLYOFFICE
Uživatelské rozhraní je podobné tomu, které známe z Microsoft Office posledních verzí – tedy pás karet. Nefunguje ovšem živý náhled, pro zobrazení nějaké změny je potřeba tuto změnu provést a pak případně vrátit zpět. Nepotěší pomalost otevírání souborů a vytváření nových dokumentů; je potřeba čekat celou řadu sekund. Běžná práce s dokumentem je ale už svižná.
Přestože ONLYOFFICE podporuje formát ODF, platí to jen pro textové dokumenty a tabulky. Prezentace lze ukládat jen do formátů OOXML (*.pptx) a PDF.
Shrnutí
ONLYOFFICE je zajímavou alternativou k běžně známým kancelářským balíkům – desktopový i webovým, svobodným i proprietárním. Vzhledem ke svému uživatelskému rozhraní může vyhovovat hlavně uživatelům Microsoft Office. Díky kvalitnímu zobrazení dokumentů a dostupnost všech běžných nástrojů lze tento balík používat při rutinní práci. Pokud ale budete často otevírat dokumenty nebo vytvářet nové, narazíte na nepříjemnou pomalost těchto operací.
Podívejte se na porovnání ONLYOFFICE a ostatních kancelářských balíků.