Shrnutí LibreOffice Conference 2015

LO.png Co přinesl letošní ročník LibreOffice Conference? Jaké akce se v jejím rámci konaly, co zajímavého jsme měli možnost se dozvědět? Co se chystá na příští rok?  

Univerzitní město Aarhus

Z loňského Švýcarska se letos LibreOffice Conference přesunula do Dánska, a to konkrétně do města Aarhus. Je to město univerzitní a právě tamní univerzita (Aarhus Universitet) hrála v této konferenci důležitou roli; samotným organizátorem pak byla nezisková organizace Foreningen Dansk LibreOffice konference 2015, založená přímo pro tento konkrétní účel.

Dokk1 – místo konání LibreOffice Conference 2015 (Gardar Rurak, CC BY-SA 4.0) Dokk1 – místo konání LibreOffice Conference 2015 (Gardar Rurak, CC BY-SA 4.0)

Město disponuje množstvím zajímavostí, které mohli účastníci konference také navštívit. Jednou ze zajímavých budov je i hlavní dějiště konference: Dokk1, součást většího urbanistického projektu Urban Mediaspace Aarhus. Dalšími místy, kde se konference konala, byl Open Space Aarhus a univerzitní katedra počítačů.

Stručně o programu

Kompletní program byl naplánován na dny 21. až 26. září. Pondělí 21. září bylo určeno pouze pro akce The Document Foundation, úterý byl komunitní den (obecné setkání, workshopy a setkání vývojářů), pak následovaly tři dny klasické konference, sobota 26. září potom patřila opět TDF.

Přednášky běžely ve třech streamech (první den dopoledne v jednom, odpoledne ve dvou) – z toho byl jeden prakticky výhradně vývojářský (po celé tři dny), v ostatních se střídaly různé tématické okruhy, například migrace, certifikace, formát ODF nebo komunita.

Podrobné informace o konferenci, místě konání a jednotlivých přednáškách najdete v brožuře, která  je k dispozici i v elektronické formě.

Doprovodné akce

Konference této velikosti se nemohou obejít bez doprovodných akcí, ať už formálních nebo neformálních. Také na letošní LibreOffice Conference mohli účastníci takové akce navštívit. Na úterý 22. září organizátoři naplánovali komunitní večeřiRestaurantu Flammen. Na této akci musel každý návštěvník svou účast zaplatit (fixní poplatek, za který si mohl vybírat z 15 druhů masa na grilu a 50 salátů; nápoje – kromě uvítacího – se platily zvlášť). Další večeře se konala hned následující den v restauraci Bone's. Tam už bylo hlavní jídlo pro účastníky konference zdarma.

Ve čtvrtek zakončila konferenci poslední akce, a to na již zmíněné katedře počítačů. Její součástí byla jak večeře (opět zdarma), tak především prohlídka univerzity a předvedení různých zajímavých experimentů. Kdo měl zájem, mohl navštívit také Hackfest v Open Space Aarhus, hned vedle budovy univerzity. Hackfest byl zaměřen především na použití C++11 v LibreOffice a na metody hledání chyb v kódu.

Některé zajímavé přednášky

Jos van den Oever: The future of ODF

Často se v poslední době setkáváme s komentáři, že se vývoj formátu OpenDocument (ODF) zastavil a nerýsuje se před ním žádná budoucnost. Tyto obavy se snažil rozptýlit Jos van den Oeven z dánské organizace Logius, která má na starosti ICT infrastrukturu pro tamní státní správu. Právě tato organizace se stala členem sdružení OASIS a významně se zapojila do vývoje formátu ODF.

Nyní se pracuje na ODF 1.3, který především opravuje chyby aktuální verze. Zatím není jasné, kdy bude verze 1.3 dokončena, stále je otevřených ještě výrazně přes 200 hlášení. Kdo má zájem urychlit dokončení verze, může pomoci s testování pomocí nástroje ODFAutoTests. Na oblast sledování změn v reálném čase, což je velmi důležité téma, byl v OASIS zřízen samostatný podvýbor.

Z přednášky o budoucnosti ODF (Jos van den Oever) Z přednášky o budoucnosti ODF (Jos van den Oever)

A co se chystá pro vzdálenější budoucnost? Kromě již zmíněného sledování změn v reálném čase například normalizace ODF dokumentů (normalizace XML, sjednocení měrných jednotek, odstranění layoutově specifických informací…), standardizace nakládání s chybnými dokumenty, podpora pro web, standardizace konverzí mezi verzemi ODF a mnoho dalšího.

Marina Latini: The migration of Municipality of Bari

Často čteme o migraci různých měst, krajů nebo některých centrálních složek veřejné správy na svobodné kancelářské balíky – typicky v zahraničí. Taková migrace proběhla také v italském městě Bari. Toto město má něco přes 300 tisíc obyvatel, je hlavním městem kraje Apulie a má ve svém úřadě zhruba 2000 uživatelů pracujících s kancelářským balíkem.

Město se inspirovalo úspěšným případem migrace měst v kraji Umbrie, která byla již ve své rané fázi oceněna italskou vládou a kde se postupně přidávala další města. Cílem bylo snížit náklady (úspora na licencích byla vypočtena na 75 tisíc eur za pět let) a zbavit se závislosti na dodavateli.

Migrace na LibreOffice ve městě Bari (Marina Latini) Migrace na LibreOffice ve městě Bari (Marina Latini)

Migrace byla spuštěna v září 2014, do pilotní fáze bylo zařazeno 100 počítačů z různých oddělení úřadu, již na konci roku bylo přemigrováno 75 % všech počítačů. Jako největší problém se ukázala spolupráce se softwarem třetích stran. Díky podpoře Active Directory GPO v LibreOffice bylo možné připravit specifické politiky pro potřeby úřadu. Při masové instalaci byly využity soubory MST a MSI.

Heiko Tietze: The LibreOffice Human Interface Guidelines

Častým problémem počítačových problémů je špatně použitelné uživatelské rozhraní. Uživatelé se topí v množství podivně uspořádaných ovládacích prvků a nemohou najít to, co zrovna potřebují. LibreOffice má nyní vizi uživatelského rozhraní, které je „jednoduché pro začátečníky a výkonné pro odborníky“.

V rámci této vize má například použitelnost přednost před vzhledem a konzistence před efektivitou, ve výchozím stavu by mělo být vše jednoduché a v případě potřeby má být k dispozici plná funkcionalita. Forma musí být podřízena funkcím, je třeba také respektovat vzhled daný operačním systémem.

Využití Human Interface Guidelines pro vylepšování uživatelského rozhraní LibreOffice (Heiko Tietze) Využití Human Interface Guidelines pro vylepšování uživatelského rozhraní LibreOffice (Heiko Tietze)

Aby se to realizovalo snáze, vznikají pravidla, tzv. Human Interface Guidelines. Měla by být založena na empirických datech (tj. jak se uživatelé v praxi chovají) a poskytují vodítka, jak uživatelské rozhraní přizpůsobit. V LibreOffice už se podle těchto pravidel vylepšují nabídky, nástrojové lišty a postranní panel.

Příští ročník bude v Brně

Jak už jsme informovali, příští ročník LibreOffice Conference se bude konat v Brně. Svůj návrh na pořádání podal spolek OpenAlt, známý především stejnojmennou konferencí (která je téměř za dveřmi – koná se již 7. a 8. listopadu) a mohl se opřít o podporu významných osobností (například brněnského primátora Petra Vokřála nebo softwarového lokalizátora Adama Rambouska) i různých subjektů (např. sdružení CZ.NIC nebo firma Zone Software). Můžeme se tedy už teď těšit na to, že tak významnou událost budeme mít přímo tady u nás.

Spolek OpenAlt bude konferenci pořádat společně s firmou Red Hat. Dějištěm bude Fakulta informačních technologií VUT v Brně, kde se tradičně koná jak konference OpenAlt, tak i řada jiných zajímavých akcí. Termín je předběžně stanoven na 7. až 9. září.

(Jako ve škole) Průměr: 4.20 | Hodnotilo: 10
 

Komentáře

user avatar XMen
Odpovědět
The future of ODF
19. 10. 2015, 08:03:44
Ako beriem, ze sa o ODF diskutovalo a som rad. Bohuzial sa iba hovorili neurcite veci a preto si myslim, ze ten projekt zomiera. Totiz neexistuje ziadna roadmapa kedy ma byt co dokoncene. Iba sluby, ze to mozno zhruba raz takto bude a to je to podstatne co mi na tom najviac vadi. Pride mi to ako sluby co sa tu davaju 15 rokov na baterie s 2x kapacitou a neviem ake prevratne technologie ale realne nemame nic podstatne. Som rad, ze sa tam zapajaju staty a cakal by som, ze tam budu ludia zo vsetkych statov co chcu nasadit ODF (Francuzi, Anglicania,...) a ze sa aj koli nim pohne vyvoj ku predu. Ale cakat cele roky (5 a viac) na dalsich par features je podla mna priliz. Kludne by mohli uvolnovat novy format aj kazdy rok s tym, zeby bol kompatibilny s predchadzajucim.

Taktiez niektore features sa mi zdaju trochu uletene, napr. sortovanie atributov v XML. Naco by to asi tak bolo potrebne, ked XML cita iba editor? Takze z vysledkov konferencie som skor sklamany. Cakal som aspon datum uvedenia. Toto boli take zbytocne informacie ale sam som na ten konferencii nebol, cize o terminoch sa tam mozno hovorilo. Snad :(

Přidat názor

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
Lukáš Jelínek

Lukáš Jelínek

Dlouholetý člen autorského týmu LinuxEXPRESu a OpenOffice.cz. Vystudoval FEL ČVUT v oboru Výpočetní technika. Žije v Kutné Hoře a podniká v oblasti informačních technologií. Ve volném čase rád fotografuje, natáčí a stříhá video, občas se věnuje powerkitingu a na prahu čtyřicítky začal hrát tenis.

 
 
 
woo jaw demo hz