Jak pracovat s portálem OpenOffice.cz

obecna.png Portálu OpenOffice.cz se již nedá říkat "úplně nový", protože úspěšně funguje již několik měsíců, nicméně stále obsahuje sekce, které pro mnoho z vás nové být mohou. Jak se na portálu vyznat a kde co hledat?  

Na úvod je třeba podotknout, že portál kontinuálně vylepšujeme. Proto se snadno může stát, že se některé sekce změní nebo přibudou nové. Struktura ale zůstává, snažíme se ji ovšem vylepšovat - proto budeme rádi za vaši odezvu.

Tři součásti portálu

Technicky i logicky se portál skládá ze tří součástí:

  • redakční systém na adrese www.openoffice.cz, kde vycházejí články
  • wikistránky na adrese wiki.openoffice.cz
  • diskuzní fórum na adrese forum.openoffice.cz
  • Redakční systém Marwel se stará o vydávání článků, vytváří titulní stranu, mimojiné také spravuje databázi uživatelů. Každý článek je možné komentovat (zřídka je tato volba záměrně vypnuta), pokud jste přihlášeni. Je také velmi vhodné články označovat klíčovými slovy neboli tagy, což může taktéž každý přihlášený uživatel.

    Wiki stránky fungují v podstatě jako nástěnka - každý uživatel (i nepřihlášený) může do naší wiki zadat své postřehy nebo zkušenosti s řešením nějakého problému. Každá stránka má/může mít srozumitelnou adresu, kde lze používat i české/slovenské znaky. Pokud nic zadávat nechcete, můžete tam pomoc najít - ovšem opět platí, že musí být někdo, kdo do wiki stránky něco napíše. Redakce začala, několik uživatelů se přidalo (díky vám), ale pokud má wiki sloužit jako zdroj informací pro uživatele kancelářského balíku, uvítali bychom více aktivit. Jak je podpořit?

    Fórum je již zaběhlé a podle všeho zcela funkční a přínosné. Chybí vám nějaké téma nebo funkce? Napište nám do diskuze.

    Abyste mohli součásti webu používat, musíte být přihlášeni (ano, nejlépe i na wiki).

    Skvělá vlastnost - tagování obsahu

    Tag, česky štítek nebo značka, je jednoslovný nebo víceslovný výraz, který vystihuje obsah článku. Např. tagy tohoto článku by mohly být "návod", "o portálu", "jak pracovat s portálem", ale také "wiki", "články", "tagy" apod. Záměrem je použít co nejvíce krátkých tagů, které jsou společné více článkům na portálu.

    Na základě tagů, které jsou přiřazeny ke každému článku, jsou automaticky zobrazovány příbuzné články - nemusíte je tedy hledat. Kromě toho lze články, které jsou označeny tagem, najít na adrese www.openoffice.cz/tag/váš tag. Příklad: chcete-li najít všechno, co se týká "OpenOffice.org verze 3", pak hledejte např. tag "řada 3", který jsme použili. Je samozřejmé, že kvalita a relevance tagů záleží na čtenářích, redakce při vydání článku vytváří jen několik základních tagů pro inspiraci. Síla tohoto mechanismu spočívá v tom, že jej používá hodně lidí. Další příklady:

    Množství a počet tagů není nijak omezen, nejčastěji použité se zobrazují v tzv. mraku na titulní straně.

    Mrak tagůMrak tagů

    Hlavní nabídka, rubriky článků (součást redakční systém)

    Hlavní nabídka webu je zobrazena jako lišta v horní části a obsahuje následující položky:

    • OpenOffice.org - představení kancelářského balíku
    • Stáhnout - stránka s odkazy na stažení balíku
    • Články- výpis naposledy vydaných článků
    • - odkaz na druhou součást portálu, wiki
    • Fórum - odkaz na třetí součást portálu, fórum
    • Videa - sekce obsahující animace, videa a podobné ukázky
    • Časté otázky - seznam opravdu nejčastějších a opakujících se otázek
    • O portálu - nápověda ke stránkám

    Na titulní stránku se dostanete klepnutím na logo v levém horním rohu.

    Rubriky pro články a další příspěvky se zobrazují v pravém sloupci:

    • Návody - návody k práci s balíkem, "jak něco udělat"
    • Recenze - představení nových verzí, konkurečních verzí, knih a jiných produktů či projektů
    • Doplňky - souhrnná rubrika pro články uveřejňující šablony, makra, doplňky apod.
    • Používají OpenOffice.org - případové studie nasazení balíku
    • Napsali jinde - souhrny s odkazy na články na jiných portálech
    • Komerční a tiskové zprávy - komerční sdělení či informace o různých akcích všeho druhu
    • Blogy uživatelů - seznam příspěvků z blogů
    • Novinky - krátké zprávy týkající se OpenOffice.org, úvodník se zobrazuje přímo na titulní stránce; Chcete psát novinky? Napište nám (redakce@openoffice_cz)!

    Wiki stránky

    Strukturu na wiki vytvořila redakce jako základ, lze ji ovšem měnit, pokud myslíte, že to má smysl a pokud to umíte. Chcete-li na wiki zapsat nějaký svůj postřeh, zkuste ma wiki (ne v článcích) nejprve najít informaci, zda už něco podobného nezaložil někdo jiný. Vyhledávání na wiki nehledá klíčová slova, ale celou frázi. Proto se nejprve podívejte na titulní stránku wiki, kde jsme pro vás připravili základ struktury. Pokud tam nenajdete nic, co byste mohli využít, pak vytvořte vlastní stránku - je to snadné.

    Ponechte adresu http://wiki.openoffice.cz/wiki/ a doplňte za ni frázi, která vystihuje obsah budoucí stránky. Nepoužívejte jen slovo, to by bylo málo, stránka se bude jmenovat tak, jak její název zadáte do adresy. Jako příklad zvolme http://wiki.openoffice.cz/wiki/Testovací stránka. První z vás má možnost tuto stránku vytvořit (klepnutím na odkaz "nebo tuto stránku založit"), něco smysluplného do ní napsat a dole stisknout tlačítko Uložit změny. Další z vás pak již uvidí, co vytvoili uživatelé před vámi.

    Do políčka Shrnutí editace vždy napište, co jste vlastně udělali - při založení to může být slovo "založeno", při úpravách pak třeba "opraveny překlepy" nebo "smazán spam" či podobně. Historie stránky se automaticky ukládá včetně vašeho jména či IP adresy. Vždy se lze vrátit k libovolné staré verzi, lze tak odstranit jak spam tak nadávky či výzvy, že s tím už konečně máme něco dělat. Je to na vás. :-) Pokud máte dotazy či připomínky, pak je neváhejte sdělit ve fóru.

    Wiki slouží jako snadný prostředek pro sdílení a předávání informací. Je pružnější než článek a trvanlivější než diskuzní fórum, kde příspěvky "zmizí" v historii. Nebojte se ji používat!

    Fórum

    Abyste mohli do fóra zadat svůj dotaz, musíte být přihlášení. Poté vyberte odpovídající fórum a v pravé části stránky klepněte na odkaz Založit nové téma. Vyplňte předmět, tedy název, a text dotazu. Klepnutím na tlačítko Náhled se můžete podívat, zda je vše v pořádku, klepnutím na Odeslat pak dotaz uložíte na server, ostatní čtenáři mohou odpovídat.

    V každém vláknu dotazů se můžete přihlásit k jeho odběru e-mailem. Tamtéž se pak můžete odhlásit.

    Otázky & odpovědi na závěr

    Jak najdu článek YZ, který jsem tu četl před X týdny?

    Hledáte-li např. článek o konferenci, máte více možností:

    • Vyhledáváním na titulní stránce portálu, políčko se nachází vpravo nahoře.
    • Klepnout na mrak tagů, pokud se tam očekávaný tag (např. tedy "konference") nachází. Následně článek najít ve výpisu článků.
    • Zadat adresu obsahující předpokládaný tag, např. www.openoffice.cz/tag/konference pro seznam článků, které píší o konferencích.

    Jak mám založit stránku na wiki?

    Úplně rychle a co nejdřív: http://wiki.openoffice.cz/wiki/Název vašeho článku

    Jak mám přidat ke článku tagy?

    O práci s tagy najdete článek v nápovědě.

    (Jako ve škole) Průměr: 1.33 | Hodnotilo: 3
     

    Komentáře

    user avatar PAVEL SVOBODA
    Odpovědět
    Jak pracovat s portálem OpenOffice.cz
    9. 11. 2011, 09:37:54
    DOTAZ PROSIMVAS MATE PROGRAM POSTOVNI

    Přidat názor

     

    Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

     
     
     
    woo jaw demo hz