V Církevní střední odborné škole v Bojkovicích používají OpenOffice.org

OO.png Dají se ve školství ušetřit finanční prostředky? Ano, dají. Tím, že se začínají používat open-source programy, např. OpenOffice.org. Příkladem je střední škola v Bojkovicích, která se touto cestou vydala a nelituje. Na kancelářském balíku se lidem líbí hlavně finanční nenáročnost, ale ve stejné míře i plná funkčnost, tj. v kancelářském balíku jim nechybí žádná funkce. Ocenili by nabídku školení pro pokročilé uživatele.  

Proč používáte OpenOffice.org?

Díky OpenOffice.org jsme před časem zjistili, že textový editor v kancelářském balíku Microsoft Office má alternativy, které jsou pro běžnou praxi naprosto dostačující.

Dnes v českém základním a středním školství jednoznačně převažují produkty firmy Microsoft. Školám to přináší jednotnost prostředí, což je v případě přechodu na jinou školu kladem pro žáky i učitele. Pro management a jiné zaměstnance škol je popsaný stav navíc zárukou jisté míry pohodlí – není třeba hledat alternativy, stačí přidržet se hlavního proudu. I tento fakt sám o sobě považuji za pozitivum, školství stabilní prvky potřebuje.

Negativem uvedeného stavu jsou jednoznačně finance, které škola musí na aktuální licence vydávat. Ještě problematičtějším rysem je však to, že část populace nezíská schopnost tvořivého přístupu k ICT a stává se pouhými konzumenty produktů jediného proudu. V některých případech navíc konzumenty nelegálními.

Proto považuji za důležité, aby se žáci a studenti na školách přinejmenším dozvěděli o existujících alternativách. Tato informace může žákům zprostředkovat přístup k finančně méně náročnému legálnímu softwaru, nadanějším pak i radost ze spolupráce s OSS komunitou. A třeba se časem dočkají i uznání od zaměstnavatele, kterému ušetří náklady na licence a práci s jejich evidováním.

Kromě toho si myslím, že kurzy OpenOffice.org (a obecně open-source aplikací) by měly školy pořádat i pro veřejnost. Pokud vím, stále ještě se v českých domácnostech objevuje „černý software“, což určitě není zdravý stav. Některé „poctivé“ sociálně slabší domácnosti naopak vydávají za nákup aplikací nepřiměřené částky na úkor jiných potřeb. Oba tyto případy by přitom šlo snadno řešit instalací svobodného softwaru.

Jací uživatelé, na kolika počítačích a kolik jich je?

V naší organizaci jej používá cca 50 studentů a 13 zaměstnanců.

Na jakých operačních systémech OpenOffice.org provozujete?

  1. Ubuntu – asi 20 počítačů, z nich 4 dualboot většinou s Windows Vista.
  2. Windows XP – 3 počítače Windows 7 – 1 počítač

Popište typ dokumentů, které obvykle vytváříte nebo zpracováváte.

Nejčastěji uživatelé vytvářejí běžné textové dokumenty, prezentace a výpočtové tabulky v Calcu.

Občas se jedná o seminární práce se styly odstavců i stran a rejstříkem. Pokročilejší funkce Calcu jsou využívány kromě vlastní výuky v rámci mezipředmětových vazeb informatika–ekonomika (mzdová kalkulačka s podmínkami, zaokrouhlováním na stovky, rozbalovacími volbami, kontingenční tabulky a grafy...).

Pro výtvarné činnosti je občas používán modul Draw.

Máte problémy při výměně dat, např. v případě souborů Microsoft Office?

V textu se rozhodí formáty sloupců i stran – to řešíme v případě, kdy student píše seminární práci (nebo učitel přípravy) zčásti doma ve Wordu, zčásti ve škole ve Writeru.

Prezentace v podobném případě nepřenesou interaktivní odkazy a některé efekty, bývají problémy se zvukem.

Ale stejné problémy působí přenos mezi různými verzemi Wordu, nebereme to většinou nijak tragicky ...

Jako formát pro přenos dat: (u hotových textů) používáme PDF (přímý export je skvělá věc). Dokumenty jako návrh smlouvy, do kterého má někdo zvenčí něco vepisovat, odesíláme ve formátech *.doc – ve školství i v sociální sféře působí dokumenty *.odt většinou problémy (a přitom by se díky nim zrovna v těchto oblastech mohlo dost ušetřit...).

Zhodnoťte kvalitu práce s kancelářským balíkem OpenOffice.org. Uveďte důvody pro jeho doporučení jiným uživatelům, uveďte také nedostatky, které vám vadí.

Myslím, že běžný uživatel, který používá jakýkoli textový procesor, tabulkový kalkulátor a občas vytvoří prezentaci, najde v OpenOffice.org vše, co potřebuje. Uživatelské prostředí je přehledné, v základních funkcích je snadné se zorientovat.

Naše škola není technicky zaměřená, informatika nepatří k prioritám, zatím z ní u nás nikdo nematuroval. V souvislosti se změnami v maturitách však způsob výuky informatiky přehodnocujeme, chceme ji jako variantu k výběru ponechat. Začala jsem tedy zkoumat OpenOffice.org z hlediska katalogu požadavků k maturitní zkoušce. Nepokročila jsem ještě daleko, ale už teď „zírám“, co všechno OpenOffice.org umí a kolik doplňků lze snadno získat.

Z pohledu učitele, který není úplně zapálený informatik a třeba teprve absolvuje rozšiřující studium informatiky, je podstatná i nabídka školení. Zatímco nabídky na školení Microsoft Office se do školy jen hrnou, kdyby někdo chtěl najít pokročilé školení OpenOffice.org, musí se sám dost snažit a pak cestovat kus světa.

Otevírají se šablony pro střední školy, řada komerčních firem už reaguje nabídkami školení i produktů. Třeba někdo zareaguje i nabídkou školení „Svobodný software – hurá k maturitě“... Učitelé se vzdělávat musí, a proč by jim škola nezaplatila zrovna tohle, když bude vědět, že tím v budoucnu ušetří za licence? Ale musí se to dovědět prostřednictvím nějaké šikovné marketingové akce...

Klady:

  • finance,
  • administrativa – není třeba evidovat licence,
  • intuitivní prostředí, v základních funkcích se běžný uživatel velmi rychle zorientuje,
  • kdo jde dál, pocvičí se v angličtině.

Zápory:

  • používání méně běžných funkcí není pro líné – člověk hůř hledá někoho, kdo mu poradí, musí se prokousávat návody, fóry, nápovědou...
  • bez znalosti angličtiny některé věci možná ani dohledat nelze (ale to možná ani není zápor...)

Je podle vás literatura a dokumentace k OpenOffice.org dostačující? Chybí vám některý typ dokumentace? Jaké zdroje používáte?

Používáme tyto knihy: OpenOffice.org 2.0 (Computer Press 2006) a Josef Pecinovský: OpenOffice.org 2.0 kompletní průvodce.

Chybí nám ucelená aktuální podrobná příručka k Base.

A nejvíc mi chybí (resp. s otevřenou náručí bych ji uvítala) metodická příručka pro učitele, která by vycházela z katalogu maturitních požadavků z informatiky.

Hodilo by se i něco jako pomůcka k tvorbě školního vzdělávacího programu (ŠVP) pro předmět informatika, který by „stál“ na OpenOffice.org nebo vůbec na open-source softwaru.

Používáme hojně návody na www.openoffice.cz (včetně odkazů, které jejich autoři uvádějí – viz např. seriál o Base) a nápovědu v programech. Chtěla bych tímto moc poděkovat všem autorům návodů i překladatelům nápovědy.

Byli byste ochotni věnovat finanční prostředky na úpravu vlastností OpenOffice.org nebo na vytvoření speciálního rozšíření?

Pokud by se používání OpenOffice.org zpoplatnilo, ztratila by se jeho největší výhoda. Jsme škola, něco jako „sponzorování vývoje“ v našem případě nelze.

Ale asi by nebyl problém zaplatit např. za PDF příručku, ve které by byl redakčně zpracován některý ze seriálů návodů z vašeho webu. Třeba zrovna za seriál pana Svobody o Base (ale nejen za něj). I za výše zmíněné metodické příručky (OpenOffice.org a SVP, OpenOffice.org a maturita) by škola zaplatila.

V rámci speciálního přístupu k nadaným studentům by určitě stála za úvahu možnost, že by oni s tvorbou návodů pomáhali. Za tím účelem by možná bylo dobré vypsat témata, která je třeba zpracovat či aktualizovat a ze kterých by si naši studentští borci mohli vybrat.

A kdyby někdo šikovný vymyslel na téma „K maturitě s OpenOffice.org“ (případně obecně „K maturitě s OSS“) evropský projekt, v jehož rámci by se informovaly školy a školili kantoři...

Uveďte prosím informace o vaší organizaci.

Církevní střední odborná škola Bojkovice,

Husova 537, 687 71 Bojkovice

Ludmila Chládková, učitelka, zástupkyně ředitele, krista<zavináč>dominikanka<dot>cz

http://csos.op.cz

Používáte ve firmě, škole či organizaci kancelářský balík OpenOffice.org? Stáhněte si dotazník Používáte OpenOffice.org?, vyplňte jej a pošlete nám jej (redakce@openoffice_cz). Budeme rádi, když se v rubrice Používají OpenOffice.org objeví další příspěvky. A k tomu potřebujeme vaši spolupráci. Děkujeme.

(Jako ve škole) Průměr: 1.00 | Hodnotilo: 1
 

Komentáře

user avatar zvedavec
Odpovědět
V Církevní střední odborné škole v Bojkovicích používají OpenOffice.org
17. 11. 2011, 09:54:34
"že část populace nezíská schopnost tvořivého přístupu k ICT a stává se pouhými konzumenty produktů jediného proudu."

tak toto nezmenite ani pomoco OO ani bez nej. Stejne tvorive muzete pracovat ve Wordu.

"Ale stejné problémy působí přenos mezi různými verzemi Wordu,"

To neni pravda. Prenos mezi MS formaty MUZE taky delat potize, ale rozhodne ne tak velke jako mezi OO MSO, zdaleka ne.

"A nejvíc mi chybí (resp. s otevřenou náručí bych ji uvítala) metodická příručka pro učitele, která by vycházela z katalogu maturitních požadavků z informatiky. "

A pro MSO je metodicka prirucka? Metodickou prirucku specialne na jeden produkt snad ucitel informatiky nepotrebuje, protoze bych predpokladal, ze vi, co chce zaky naucit. Metodicka prirucka k OO jde proti filozofii, kterou podporujete, aby se zaci setkali s necim jinym. Prece zakladni ovladani kancelarskych baliku by melo byt stejne, vysledky prace (texttovy dokument, tabulka) budou teoreticky stejne z cehokoliv, jen se mirne budou menit prostredky, kterymi se vystupu dosahne. Pokud obecne zpracuju, jak by se melo s zaky postupovat, po jakych krocich, musi dobre napsana matodika fungovat na jakemkoliv kancelarskem baliku.

Co chybi OO, je kvalitni napoveda a manual, to ano.
user avatar Michal
Odpovědět
V Církevní střední odborné škole v Bojkovicích používají OpenOffice.org
17. 11. 2011, 13:25:40
řekl bych že manuál / nápověda přímo v programu je dostačující
user avatar zvedavec
Odpovědět
V Církevní střední odborné škole v Bojkovicích používají OpenOffice.org
17. 11. 2011, 17:16:03
Napoveda je chaoticka, neco je prelozeno, neco neni (pak se tezko hleda, kdyz nevim, jestli hledam anglicky pojem nebo cesky), hledat funkci v napovede Calcu je nekdy nestesti, pokud nevite ve ktere kategorii je.
Nektere nazvy funkci jsou primo jako polozka restriku, nektere ne.

Zkuste si najit v napovede Calcu treba AVERAGE: V rejstriku se neobjevi (ale treba casto pouzivane beznym uzivatelem BIN2OCT ano), kdyz date funkci najit pres hledani, objevi se nekolik polozek, vy musite trefit, kde asi funkce bude a tam ji pres vyhledavani ve strance napovedy najit, protoze to neni ani podle abecedy. Tak si ja KVALITNI napovedu nepredstavuju.

Uz se mi i stalo, ze co bylo napsano v napovede neodpovidalo realite (bohuzel, nepamatuju, co presne to bylo).

Museli byste videt napovedu ocima obycejnych uzivatelu, ne nas, co se vyporadame s ledascim. A to ja vidim velmi dobre kolem sebe v praci, jak u dospelych, tak u decek.
user avatar neutr
Odpovědět
V Církevní střední odborné škole v Bojkovicích používají OpenOffice.org
18. 11. 2011, 14:08:55
Ono to s tou metodickou příručkou není zase úplně od věci. Rešerši jsem na to nedělal, jen jsem juknul na net. Našel jsem tam tuhle stránku :
[url=http://www.modernivyuka.cz/Default.aspx?alias=www.modernivyuka.cz/moderniucitel]Moderní učitel[/url]
Mikrosoft dělá něco takového. Má zřejmě zájem, aby školy naučily používat jeho produkty. Jinak je v metodických pokynech asi dost velký chaos. Možná by bylo dobré sehnat několikery maturitní otázky z IT a udělat z toho návod - tedy jak co nejrychleji a nejsnadněji naučit to - či ono učitele.

Osobně si myslím, že by se dalo něco najít a přeložit z cizích Wiki. U nás toho zatím moc není. Ale postupně se snad návody rozmnoží, a pak už si každý (nejen učitel) vybere relevantní témata.
Také si myslím, že jestli má OOo dohnat náskok komerčního MSO, tak jedině takovouhle, nebo podobnou cestou.
user avatar zvedavec
Odpovědět
V Církevní střední odborné škole v Bojkovicích používají OpenOffice.org
18. 11. 2011, 17:07:07
To jsou konkretni namety a napady (tipy triky, how to...) na cokoliv Microsoftiho, proc ne. Metodicka prirucka je pro mne neco jineho - pokud se bavim o skole. Jinak, aby bylo jasno, kdyz ji nekdo napise, me to vadit nebude, akorat proste informatika je tak siroky obor (zasahuje hodne oboru mimo), ze kazdy muze klast duraz na neco jineho a pak se to tezko zobecnuje.Proto metodicka prirucka pro jednoho dobra muze pro jineho byt nepouzitelna.
Skola by si proste (pominu jestli je spravne, ze skola) mela stanovit, co maji jeji zaci umet, kdyz vylezou ven a podle toho nastavit vyuku. To musi udelat informatik te konkretni skoly a ano, pomuzou mu k tomu ruzne navody a spol, ale metodika - proc a jak to chce ucit a na cem, by mela byt na tom uciteli. Pozadavky by mely byt tak nastavene, aby bylo jedno, jestli pouziju MSO 2000, 2003, 2010 nebo OO/LO/XYO (ovsem nezastavam nazor, ze ucit se musi jen obecne, vybrat se proste neco z toho jako hlavni musi).
A opet v informatice je IMHO rada moznosti, jak metodiku nastavit, na rozdil treba od fyziky, kde tezko muzu brat vykon, dokud neznam praci, praci tezko proberu, kdyz nepoznam pojem sila...
V informatice je "vyuka" jako klubko mnoha niti a cesticek, kudy se vydat je jich nekolik a slozitost vyuky se nezmeni (kdyz nechytime opravdu nevhdnou), navaznost taky ne. Zakum rikam, ze pred sebou valime kulicku, ktera se nakonec rozplete, ani nevime jak. Prikladem budiz moje (1972) a starsi generace, ktera zadny predmet (prakticky) z oboru informatiky nemela, ale kdo chtel a chce, samostudiem a metodou pokus/omyl nema s ovladanim sw. zadny problem. Informace v informatice lze do jiste miry vstrebavat zivelne.

Odpovědět

 

Nejsou podporovány žádné značky, komentáře jsou jen čistě textové. Více o diskuzích najdete v nápovědě. Diskuzi můžete sledovat pomocí RSS kanálu.

 
 
 
woo jaw demo hz